אבחון ריפוי בעיסוק

אבחון ריפוי בעיסוק במרכז צעד צעד נערך ע"י צוות מרפאות בעיסוק מנוסה ומיועד לילדים עם איחורים התפתחותיים (מוטוריים וקוגניטיביים) כגון:
הפרעות קשב וריכוז, ליקויי למידה וילדים עם הפרעות בעיבוד החושי.

מתי כדאי לפנות לאיבחון ריפוי בעיסוק?

כדאי לפנות לאבחון כשיש קושי באחד או יותר מהתחומים הרשומים מטה, המפריע להסתגלות של הילד בחיי היום – יום:

ליקויים בוויסות תחושת המגע:

  • הרתעות ממגע פיזי או לחילופין חיפוש מתמיד אחר מגע
  • היבהלות ממגע בלתי צפוי
  • קושי במפגש עם מרקמים שונים של בדים
  • הימנעות ממשחק בחומרים: חול, צבעי אצבעות, פלסטלינה, חימר, דבק

ליקויים במוטוריקה גסה:

  • סרבול בתנועות הגוף/ הימנעות מפעילות מוטורית (טיפוס, נידנוד, קפיצה, מתקני חצר).        
  • היתקלות באנשים וחפצים.
  • קושי לבצע משימות הדורשות תיאום בין שני צידי הגוף/ בין אברי הגוף.
  • קושי עם משימות של תזמון ורצף כגון התמסרות בכדור, קפיצה בחבל וכו'. 
  • בישיבה יציבה לקויה – גב כפוף, תנועתיות מרובה

ליקויים במוטוריקה עדינה וגרפו מוטוריקה:

  • מאמץ מוטורי מוגבר, ו/או התעייפות.
  • שימוש בכוח לא מותאם למשימות.
  • אחיזת עיפרון או מספריים בצורה לא יעילה, המקשה על פעילות רציפה ותוצרים נמוכים.
  • סרבול כללי וקושי לדייק בגזירה, השחלה, בנייה וציור מכוון.
  • הימנעות מהתמודדות של פעילויות של מוטוריקה עדינה (גזירה, יצירה) וגרפומוטוריקה.

ליקויים בתפיסה חזותית:

  • קושי להבחין בין דומה לשונה.
  • קושי להבחין בכיוונים, קושי בבניית השלם עפ"י חלקיו.
  • קושי בהתמצאות במרחב.
  • קושי בזיכרון חזותי.

תהליך האבחון

אבחון ריפוי בעיסוק מתקיים לאורך שלושה מפגשים, מתוכם שניים ראשונים לצורך אבחון הילד והתבוננות על תפקודיו והשלישי מיועד לשיחת סיכום עם ההורים.

באבחון המרפאה בעיסוק עושה שימוש בכלי אבחון סטנדרטיים, תצפיות, שאלונים מהמסגרת הלימודית בה נמצא הילד ושיחה עם ההורים.

ההערכה רחבה וכוללת התייחסות לתחומים רבים כגון:

  • מוטוריקה גסה
  • מוטוריקה עדינה וגרפומוטוריקה
  • תפיסה וקוגניציה (למידה, חשיבה)
  • התארגנות ביומיום (לבוש, רחצה, אכילה)
  • ועוד.

ההערכה מותאמת אישית לכל ילד, בהתאם לסיבת ההפניה, לגיל הילד ולמטרת האבחון.

בסיכום התהליך המרפאה בעיסוק שוקלת הצורך בטיפול/ מעקב או הדרכת הורים.