אבחון הפרעת קשב וריכוז לילדים ומבוגרים

אבחון הפרעת קשב וריכוז הינו תהליך הערכה, המיועד לבדוק קיומה של הפרעת קשב.
האבחון נערך ע"י רופא המתמחה בתפקודי קשב וריכוז (נוירולוג/ פסיכיאטר).

מטרת אבחון הפרעת קשב וריכוז

לאבחון הפרעת קשב וריכוז 3 יעדים מרכזיים:

– לקבל תמונה מלאה על תפקודו שלהנבדק בכל תחומי החיים בסביבות השונות בהן הוא מתפקד.
– למקד את מקור הקושי – מוקד קשבי או מוקד אחר.
כחלק מתהליך אבחון קשב וריכוז יש לשלול מקורות קושי
אחרים כגון: בעיות רפואיות, התפתחותיות, נפשיות ואחרות המצריכות תהליך טיפולי שונה.
– לבנות תוכנית טיפול מקיפה המתייחסת לתחומי התפקוד השונים המושפעים מהפרעת הקשב.

אבחון קשב וריכוז לילדים

תהליך אבחון קשב וריכוז לילדים - השלבים

  1. איסוף מדויק של נתונים המתארים את התנהגותו ותפקודו בחברה, משפחה ובית הספר דרך שאלונים. השאלונים מיועדים להורה, גננת/מורה, ולילד עצמו (למתבגרים בלבד).
  2. ראיון אישי עם ההורים ע"י נוירולוג/ פסיכיאטר מומחה בתחום הילדים (בהתאם לצורך), במטרה לאסוף אינפורמציה לגבי הילד בכל תחומי החיים .
  3. כבדיקת עזר ולהרחבת התמונה נערך אבחון קשב ממוחשב – אבחון BRC  או אבחון מוקסו (MOXO), בהתאם לשיקול הרופא.
  4. בדיקה רפואית התפתחותית/ הערכה פסיכיאטרית במטרה להעריך לקות קשב וריכוז ולשלול מצבים התפתחותיים/נוירולוגיים/פסיכיאטרים אחרים היכולים להידמות להפרעה זו.
  5. סיכום התהליך: הצגת הממצאים והמלצות להמשך טיפול.
  6. דוח סיכום:  מסכם את התהליך האבחוני, הממצאים שהתקבלו, אבחנה והמלצות טיפוליות.

חשוב לדעת!

  • אבחון קשב וריכוז לוקח בחשבון מספר רחב של כלים אבחוניים.
    אין להתייחס לאף אחד
    מהכלים כמדד יחיד לקבלת אבחנה.
  • כחלק מהאבחנה חייבים להתקיים מספר קריטריונים בו זמנית המופיעים לפחות בשתיים מהמסגרות בהן פועל הילד (מסגרת לימודית/ חברתית/ ביתית) ובמשך חצי שנה לפחות.
  • בעזרת טיפול מתאים ניתן להקל על המצוקה שחווה הילד במסגרת הבית ספרית / ביתית / חברתית ולשפר משמעותית את איכות החיים.

שאלות נפוצות אבחון הפרעת קשב וריכוז לילדים:

הסימנים יכולים לבוא לידי ביטוי בחוסר תשומת לב לפרטים, קושי בשמירה על קשב לאורך זמן וסיום משימות, קושי לעקוב אחר הוראות, מוסחות מגירויים, נטייה לאבד חפצים, אמפולסיביות, תנועתיות וחוסר שקט. יש חשיבות להופעתם של התסמינים ביותר ממסגרת אחת בה הילד מתפקד.
אבחון קשב כולל איסוף אינפורמציה מההורים וצוות המסגרת הלימודית דרך שאלונים, איסוף דוחות סיכום טיפול/ אבחון קודמים , שיחה מקיפה עם ההורים כדי להכיר את הילד דרכם, פגישה אבחונית של הילד עם הרופא וסיכום התהליך. לעיתים נעשה שימוש בנוסף באבחון ממוחשב (מוקסו/ BRC) כדי לתקף את האבחנה. יש חשיבות מרובה שהתהליך ייעשה ע"י איש מקצוע מנוסה, ויכלול התיחסות לכל תחומי התפקוד של הילד.
הטיפול בהפרעת קשב וריכוז מחייב התייחסות טיפולית מערכתית, הכוללת את כל המסגרות בהן מתפקד הילד (מסגרת הבית, מסגרת לימודית) לצד התייחסות טיפולית בכל התפקודים המושפעים מהפרעת הקשב. הטיפול באותם תפקודים המושפעים מהקשב הוא הקו הראשון בטיפול – טיפול בקשיים לימודים ייעשה במסגרת הוראה מתקנת (ובמידת הצורך גם באמצעות אבחון דידקטי/ פסיכודידקטי), טיפול בקשיים רגשיים ייעשה במסגרת טיפול רגשי (טיפול פסיכולוגי או תרפיה רגשית), הכולל גם הדרכה הורים וטיפול בקשיים חברתיים במסגרת קבוצות מיומנויות חברתיות. במידה ואין התקדמות בתפקודו של הילד, או שההתקדמות אינה מספקת יש לשקול עם הרופא צורך בנוסף גם בטיפול במקור של הקושי והוא הטיפול התרופתי.
לפי משרד הבריאות רק נוירולוג/ פסיכיאטר/ רופא ילדים עם הסמכה לקשב וריכוז יכולים לאבחון הפרעת קשב.
התשובה היא לא. הפרעת קשב וריכוז עלולה לגרום לקשים לימודיים אך לא מחייבת קיומה של לקות למידה.

אבחון קשב וריכוז למבוגרים

תהליך אבחון קשב וריכוז במבוגרים - השלבים

  1.  שליחת שאלונים למילוי לנבחן, ולבן/בת זוג/ הורה. השאלונים מצטרפים ליתר כלי האבחון בהם עושה שימוש הרופא לכדי תמונה תפקודית מלאה בכל המקומות בהם מתפקד הנבדק (בית, משפחה, זוגיות, עבודה וחברה).
  2. אבחון קשב ממוחשב – אבחון BRC  או אבחון מוקסו (MOXO).
  3. שיחה עם פסיכולוגית לצורך קבלת תמונה תפקודית מקיפה הכוללת בדיקת תלונות הנבדק, היסטוריה משפחתית, רפואית, נפשית והערכת תפקוד בכל תחומי החיים. לצד עריכת מבחנים משלימים לתהליך האבחוני המתמקדים בתפקודים ניהוליים.
  4. הערכה תפקודית ע"י פסיכיאטרית ושיחת סיכום לקבלת ממצאי האבחון, מסקנותיו והמלצות ליישום.
  5. הוצאת דוח סיכום מקיף המלווה את התהליך.

למי מיועד האבחון?

  • הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז.
  • סטודנטים המתקשים להתמודד עם עומס הלימודים, מתקשים לשבת ללמוד לאורך זמן.
  • צעירים בתהליך בניית הקריירה המתקשים עם  העומס הגובר בעבודה.
  • אנשים המתקשים להתרכז לאורך זמן, בעוד שעבודתם דורשת זאת.
  • אנשים המתקשים בתפקודי התארגנות כגון: ניהול יומן, ביצוע רצף משימות, עמידה בלוחות זמנים וכו'.

חשוב לדעת!

  • להפרעת הקשב יש גם פן חיובי, ויש להגדירה כהפרעה רק כשהיא מפריעה לאדם עצמו או לסביבתו בתחום כלשהו.
    מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז הם בדרך כלל גם:
    ספונטניים, יצירתיים, מקוריים, רגישים, אינטליגנטים, תכליתיים,
    בעלי אינטואיציה, סקרנים, מצחיקים ומשעשעים, אנרגטיים, כריזמטיים, עקשנים, מעשיים, בעלי תושייה ויכולת אלתור, מוכנים לקחת סיכונים, חיים את הרגע, בעלי דמיון, חמים, אכפתיים, חזקים ושורדים.
  • הפרעת קשב וריכוז (ADHD) במבוגרים שאינה מאובחנת עלולה לא רק לפגוע בהישגים האקדמיים והמקצועיים, אלא לשבש את החיים הרגשיים והפנימיים.
    היא מקטינה את תחושת היעילות העצמית, פוגעת ביחסים הבין אישים וכן עלולה להביא להתפתחות דיכאונות וחרדות.
  • הפרעת קשב וריכוז במבוגרים – יש דרכים לטפל גם בגיל המבוגר, המבטיחות שיפור איכות החיים.