אבחון BRC | מבחן BRC

אבחון BRC הינו אבחון נוירו – פסיכולוגי ממוחשב.
האבחון מסייע בידי איש המקצוע
(נוירולוג, פסיכיאטר, פסיכולוג ואנשי טיפול נוספים) להבין את קשייו של המטופל, להגיע לאבחנה מדויקת של מצבו ובעיקר להתאים לו תוכנית טיפול.
מבחן 
BRC מקיף, אובייקטיבי ומהיימן ומציג פרופיל של התפקודים הקוגניטיביים של הנבדק.
האבחון מתאים לילדים מסוף כתה א' (לאחר רכישת מיומנות הקריאה) ואילך ולמבוגרים ללא מגבלת גיל *

כיצד מתבצע אבחון BRC?

  1. הנבדק יושב מול מסך מגע לתהליך הנמשך כ – 50 דקות, בהן הוא עובד עצמאית מול המחשב.
  2. טרום כל מטלה בתהליך אבחון BRC עובר הנבדק משימת אימון שמטרתה לבחון האם הבין את המשימה.
  3. המבחן נערך בנוכחותה של פסיכולוגית, המלווה את הנבדק, מסייעת ומתווכת במידת הצורך.
  4. לאחר השלמת אבחון BRC , מועברים נתוני הנבדק לאתר הניתוח המרכזי באוסטרליה לצורך השוואה לנורמות ומוחזרים למרכז לפענוח ע"י אנשי הצוות המוסמכים שלנו.

הדוחות המתקבלים

הדוחות המתקבלים מציגים את הפרופיל הקוגניטיבי של הנבדק ע"י השוואה לנורמות עפ"י גיל, מין ושנות לימוד.
המידע המתקבל מעיד על הכוחות של הנבדק, הקשיים ורמת החומרה שלהם ותומך משמעותית בקבלת החלטות לגבי אבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז בלקויות למידה

צפו בסרטון הסבר בנושא בדיקת BRC

אילו תחומים בודק אבחון BRC?

האבחון הממוחשב להפרעת קשב בודק את כל תפקודי הקשב (קשב מתמשך, פיצול קשב, קשב סלקטיבי אימפולסיביות ואינהיביציה), את התפקודים הניהוליים (תכנון וארגון, יכולת למידה מטעויות, גמישות חשיבתית), תפקודי זיכרון מילולי וחזותי ושטף מילולי.

  • קשב מתמשך – היכולת לשמור על קשב לאורך זמן מבלי לרדת ברמת הביצוע.
    ילדים
    המתקשים בתחום זה עשויים להתחיל "לחלום" תוך כדי קריאת ספר, להרגיש חוסר שקט ורצון לזוז ולפטפט בזמן הקשבה בכיתה.
  • קשב סלקטיבי – היכולת למקד את הקשב רק במטלה מסוימת, ולהתעלם מגירויים שמסביב שאינם קשורים למטלה בה אנו עוסקים כרגע.
    בעיה בתחום זה תתבטא בקושי
    להקשיב למורה בזמן שהילדים לידי מדברים על נושאים אחרים.
  • פיצול קשב – היכולת להפנות תשומת לב ולקחת בחשבון יותר מנושא אחד בו זמנית.
    כאשר פיצול הקשב אינו טוב לא נוכל גם לראות טלוויזיה וגם לענות על שאלות.
  • תפקודים הניהוליים – התפקודים הניהוליים אחראים ליכולות חשובות מאד כמו תכנון, ארגון, למידה מטעויות, הסתגלות למצבים משתנים ועוד.
    קושי בתפקודים הניהוליים יכול
    להפריע בלמידה ובפתרון של בעיות, בארגון ומילוי מטלות. (למשל, להתארגן בבוקר על מנת להגיע לביה"ס לבושים, בזמן ועם תיק מצויד).

חשיבות אבחון BRC

  • אבחון BRC נותן תמונה רחבה ומפורטת של כוחות הנבדק לצד הקשיים.
  • אבחון BRC מאפשר בדיקה של קשיי הנבדק גם ביחס לנורמה של בני גילו וגם ביחס לעצמו.
  • בדיקת BRC מספק מידע גם על תפקודים קוגניטיביים חשובים נוספים (בנוסף לתפקודי הקשב): זיכרון שמיעתי וחזותי, ארגון ותכנון, שפה ומוטוריקה.
    בכך האבחון יכול להעלות חשד ללקויות למידה.
  • מבחן BRC הינו כלי אבחוני, המהווה חלק אינטגרלי מ- אבחון הפרעת קשב וריכוז לילדים ו- אבחון הפרעת קשב וריכוז לילדים.
    האבחון נערך ע"י נוירולוג או פסיכיאטר וממצאיו אינם עומדים בפני עצמם.
  • האבחון ניתן לביצוע ללא בדיקה חוזרת עם ריטלין.
    יחד עם זאת ועל פי שיקול דעת של
    רופא מטפל, ניתן בקלות ובצורה מקצועית ומבוקרת לערוך בדיקה חוזרת עם ריטלין.
    הדוחות המתקבלים מציגים תמונה רחבה של ההשפעה הטיפולית, תוך השוואה גרפית, נוחה למעקב, לתוצאות האבחון הראשון.
  • אבחון BRC מסובסד המרכז צעד צעד ע"י קופות החולים הגדולות – מכבי, לאומית, מאוחדת

שאלות נפוצות בנושא אבחון BRC

במידה וההפנייה נעשתה ע"י נוירולוג/ פסיכיאטר/ רופא מומחה בקשב בריפוי יש ליישם את ההמלצות של הרופא לגבי סוג האבחון, שכן הוא אמור לשרת אותו כחלק מתהליך אבחון קשב מלא. במידה והיוזמה לפנייה של ההורים/ המערכת הלימודית יש להתייחס ליתרונות היחסים של כל אחד מהמבחנים לצד הקשיים המדווחים של הילד. קשיי מוסחות מדווחים – יתכן כי המוקסו יהיה נכון יותר שכן חושף את הילד למסיחים חיצונים במטלה הדורשת ממנו קשב ובודקת השפעתם על הקשב. קשיים בתכנון, ארגון ולמידה– ייתכן כי ה-BRC יהיה נכון יותר שכן הוא בודק לצד סוגים שונים של תפקודי קשב גם תפקודים קוגניטיביים (שפה וזיכרון) ותפקודים ניהוליים הדורשים תכנון ארגון ובקרה.
לכל אחד מהם את היתרון היחסי שלו. אבחון BRC מקיף יותר וממושך יותר (50 דק). בודק את מגוון תפקודי קשב (קשב מתמשך, פיצול קשב, קשב סלקטיבי אימפולסיביות ואינהיביציה), תפקודים הניהוליים (תכנון וארגון, יכולת למידה מטעויות, גמישות חשיבתית), תפקודי זיכרון מילולי וחזותי ושטף מילולי. הוא נעשה בסביבה אופטימלית נטולת גירויים מסיחים. המוקסו ממוקד יותר ובודק התמד קשב חזותי. היתרון שלו שהוא מדמה את סביבת היום יום ע"י מתן מסיחים חזותים ושמיעתים לנבדק, תוך בדיקת השפעתם על יכולות הריכוז.
פלט הממצאים של האבחון מלווה בפיענוח מעמיק של פסיכולוגית המרכז. השפה אומנם מקצועית, אך אמורה לשרת הן את ההורה והן את הרופא.
האבחון אינו במקום אבחון דידקטי. הוא יכול להעלות חשד לקיומן של לקויות למידה ולהעלות את הצורך להרחיב לאבחון לימודי.
ביסודי חטיבה ותיכון לא. רק אבחון דידקטי או פסיכודידקטי נותנים התאמות לימודיות במסגרות אלו. במסגרות של השכלה גבוהה לעיתים האבחון משמש לצורך תוספת זמן (יש לבדוק ספציפית עם המוסד הלימודי)
במידה והשאלה הראשונית היתה לגבי קיומה של הפרעת קשב, יש לפנות לרופא מומחה בקשב וריכוז – נוירולוג/ פסיכיאטר/ רופא ילדים עם הסמכה לקשב.