אבחון בשלות לכיתה א'

בשלות היא מוכנות למצבי חיים שונים.
מדובר בתהליך התפתחותי טבעי של הבשלת מערכת
העצבים המרכזית, בשלות המשפיעה על התיפקוד בתחומים שונים.
בשלות המאפשרת
לאדם לממש את כוחותיו והפוטנציאל שלו, ולהצליח בצורה המיטבית.
כשהילד בשל ובגיל המתאים הוא יכול להשיג אותם הישגים במאמץ סביר ובמינימום תסכול וכישלונות, ולכן גם יצליח וייהנה יותר מהישגיו.

מהו אבחון בשלות לכתה א'?

האבחון הינו אבחון פסיכולוגי, הכולל מבחנים המעריכים את יכולתו השכלית (כולל יכולת שפתית ומוטורית)  והרגשית של הילד.

האבחון מתייחס למיומנויות ולכשרים הדרושים למהלך תקין של קליטת הקריאה, הכתיבה והחשבון.

כולל בדיקת בשלות בתחומים הבאים:

  • בשלות המערכת השכלית (מיומנויות למידה, תפקודי זיכרון, קשב וריכוז)
  • בשלות מוטורית (יציבה, מוכנות לכתיבה), ויזו מוטורית (תיאום עין – יד)
  • בשלות תפיסה חזותית (אבחנה בין כיוונים, סריקה חזותית)
  • בשלות שפתית (אוצר מלים, מושגים, הבעה שפתית, מודעות פונולוגית)
  • בשלות רגשית (עצמאות, ביטחון עצמי, מוטיבציה, יכולת להתמודד עם תסכול וקושי, כעס חרדה ולחץ) .
  • בשלות חברתית

* האבחון מועבר לרוב ע"י פסיכולוגית חינוכית.

מטרתו של אבחון בשלות לכתה א'

  • האבחון מסייע להורים בתהליך קבלת ההחלטה לגבי עלייה לכתה א'.
  • האבחון ממפה את תחומי הקושי והחוזק של הילד ומעריך את המסוגלות להתמודד עם המעבר למסגרת תובענית יותר, תוך התייחסות לתפקודו של הילד במסגרת הגן והמשפחה.
  • האבחון מסייע באיתור קשיים התפתחותיים וממליץ על דרכי התערבות וטיפול.

חשוב לזכור!

  • ילד בשל יעבור גם הוא התמודדות עם השינוי והמעבר בין הגן לבית ספר, אך המאמץ שיידרש ממנו יהיה סביר, והוא יתגבר מהר יותר על המעבר.
  • כשילד נכנס לא בשל דיו לכתה א', חוסר הבשלות מבליט את הקשיים המקוריים שיש לו באופן טבעי באישיותו והתפתחותו.
  • טרום קבלת החלטות יש חשיבות לשקול בקפידה את ממצאי אבחון הבשלות לצד דיווח ההורים והמסגרת הלימודית בה הילד נמצא – ההחלטה הינה של ההורים בלבד!!
  • המלצה להעלות ילד לכתה א' על אף קשיים איתם מתמודד מחייבת לצידה בניית תוכנית טיפולית שתחזק את הילד במוקדי הקושי שלו כדי להביאו מוכן יותר למעבר לכתה א'.

שאלות נפוצות

אבחון בשלות לכתה א' נערך ע"י פסיכולוג (חינוכי/ שיקומי/קליני).
כמרכז פרטי המחויבות שלנו הינה כלפי הלקוח שלנו בלבד. ממצאי האבחון, מסקנותיו והמלצותיו מועברים להורה בלבד והוא המחליט למי להעביר את האבחון. עם זאת, האבחון אמור לשרת אותו בהתלבטות שלו מול המערכת החינוכית.
ההתלבטות האם להשאיר ילד שנה נוספת בגן חובה רלוונטית לגבי ילדי גן חובה שיש ספקות לגבי יכולתם להסתגל למסגרת הבית-ספרית מחד, ותחושה ששנה נוספת תהווה תרומה משמעותית להתפתחותם מאידך. מדובר בילדים המפגינים פערים תפקודיים וחוסר בשלות באחד או יותר תחומי תפקוד. בקבלת ההחלטה יש להתייחס בנוסף למידת הסקרנות והעניין של הילד בסביבה ובלמידה, מידת העצמאות של הילד, תפקוד חברתי ותפקוד רגשי – יכולת דחיית סיפוקים, התמודדות עם תסכול והתמדה במשימות. בתהליך קבלת ההחלטה שותפים ההורים, הגננת והצוות החינוכי והפסיכולוג.
בנסיבות מסוימות העלאת ילד שאינו בשל לכתה א' אינה המהלך הנכון עבור הילד ואף עלולה להיות בעלת השלכות שליליות עתידיות. לעיתים ילד הנכנס למסגרת תובענית כמו ביס כשהוא לא בשל באחד או יותר תחומי תפקוד, יתקשה להביא לידי ביטוי את יכולותיו מחד ולעמוד בדרישות המסגרת מאידך. סיטואציה כזו יכולה ליצור חוויה של חוסר מסוגלות, תסכול מהלמידה ודימוי עצמי נמוך. מכאן שיש לבחון בקפידה את מוקדי הכוח והחוזק של הילד ולבחון את המחיר שישלם בכל אחת מהאפשרויות.