אבחון הדלגה לכיתה א'

אבחון הדלגה לכיתה א' הינו אבחון הנערך לשם בירור הקדמת המעבר מגן חובה לכיתה א', לילד שאינו שייך לשנתון.
האבחון הינו אבחון פסיכולוגי, הכולל מבחנים המעריכים את יכולתו
השכלית (כולל יכולת שפתית ומוטורית) והרגשית של הילד.
כניסה מוקדמת מדי למערכת החינוך שאינה תואמת את צרכי הילד, עלולה להאט את ההתפתחות בעיקר בתחום הרגשי.

מה כולל אבחון הדלגה לכיתה א'?

  • מבחני משכל (מיומנויות למידה, תפקודי זיכרון, קשב וריכוז).
  • תפקוד מוטורי (יציבה, מוכנות לכתיבה), ויזו מוטורית (תיאום עין – יד).
  • תפיסה חזותית (אבחנה בין כיוונים, סריקה חזותית).
  • תפקוד שפתי (אוצר מלים, מושגים, הבעה שפתית, מודעות פונולוגית).
  • תפקוד רגשית (עצמאות, ביטחון עצמי, מוטיבציה, יכולת להתמודד עם תסכול וקושי, כעס חרדה ולחץ) .
  • בשלות – כתיבת שם, מודעות פונולוגית, זיהוי אויות, שיום אותיות וספרות, מושגי יסוד בחשבון.      
  • תפקוד חברתי.

* האבחון מועבר לרוב ע"י פסיכולוגית חינוכית.

מטרתו של אבחון הדלגה

  • אבחון הדלגה לכיתה א' מסייע להורים בתהליך קבלת ההחלטה לגבי הדלגה של ילדם.
  • האבחון ממפה את תחומי הקושי והחוזק של הילד ומעריך את המסוגלות להתמודד עם המעבר למסגרת תובענית יותר, תוך התייחסות לתפקודו של הילד במסגרת הגן והמשפחה.
קריטריון ראשון הוא תאריך הלידה של הילד. הדלגה יכולה להיעשות רק עבור ילדים שתאריך לידתם הוא לא יאוחר מ-31 במרץ, והאמורים להיכנס בשנת הלימודים העוקבת לגן חובה. בנוסף מדובר על ילדים בעלי יכולות קוגניטיביות גבוהות, קצב התפתחות ובשלות רגשית וחברתית מעל הממוצע, בשלות רגשית חברתית היכולים להתמודד עם דרישות ותסכול בצורה מיטיבה, התואמות לשנתון שמעל. יש חשיבות מעבר להמלצת פסיכולוגית במסגרת אבחון הדלגה להמלצה של הגננת שמכירה את הילד והצוות החינוכי בגן.
בנסיבות מסוימות אבחון הדלגה לכיתה א' אינה המהלך הנכון עבור הילד ואף עלולה להיות בעלת השלכות שליליות עתידיות. לעיתים ילד חכם, בעל יכולת קוגניטיבית גבוהה, הנכנס למסגרת תובענית כמו ביס כשהוא לא בשל רגשית, יתקשה להביא לידי ביטוי ולפתח את היכולות הקוגניטיביות שלו, וזה יכול ליצור חוויה של חוסר מסוגלות, תסכול מהלמידה ודימוי עצמי נמוך. מכאן שיש לבחון בקפידה את מוקדי הכוח והחוזק של הילד ולבחון מה הכי נכון עבור הילד.