"אורות אדומים": מאפייני תפקוד לקוי במסגרת הגן

כולנו כהורים מתחבטים לעיתים בשאלות לגבי התאמת ילדינו למסגרת הגנית בה הוא נמצא:
האם הילד מתפקד בהתאם למצופה ממנו?על מה מעידים הקשיים איתם הוא מתמודד?
האם התפקוד בטווח הנורמה או חורג ממנה? האם יש צורך בתהליך אבחוני?
שאלות אלו ורבות אחרות מציפות לעתים אותנו ההורים, מתוך דאגה לתפקודם של ילדינו.

סוגי קשיים וליקויים

בנקודות הרשומות מטה ניסינו לאפיין סוגי קשיים העלולים לצוץ בהתמודדות הילד במסגרת היומיומית שלו. קשיים אלו יכולים לרמז על קושי תפקודי.
חשוב לציין שלא כל קושי מחייב פנייה לאבחון, אלא עוזר לך ההורה במיקוד הקשיים של הילד לדיון מול הגננת.
 
ליקויים בוויסות תחושת המגע:
* הרתעות ממגע פיזי או לחילופין חיפוש מתמיד אחר מגע
* היבהלות ממגע בלתי צפוי
* קושי במפגש עם מרקמים שונים של בדים
* הימנעות ממשחק בחומרים: חול, צבעי אצבעות, פלסטלינה, חימר, דבק
* קשיים בריכוז עקב השקעת אנרגיה רבה בהימנעות ממגע
* תת רגישות למצבים כמו נזלת על הפנים, רוק וכו'.
* תת רגישות לכאב.
 
ליקויים במערכת התנועה:
* סרבול בתנועות הגוף
* היתקלות באנשים וחפצים
* קושי לבצע משימות הדורשות תיאום בין שני צידי הגוף/ בין אברי הגוף.
* קושי לבצע תנועות עם חצייה של קו האמצע ובעקבות כך להחליף בין הידיים 
   באמצע משימה, או להטות את הגב.
* בישיבה יציבה לקויה – גב כפוף, תנועתיות מרובה
 
ליקויים בתכנון תנועה:
* קושי עם משימות של תזמון ורצף כגון התמסרות בכדור, קפיצה בחבל וכו'.
* איטיות בלימוד מטלות, בעיקר מטלות מורכבות.
 * קושי במשחקי בנייה ובפעילויות גרפיות,המצריכות תכנון והתייחסות לדגם.
* תלות ובקשת עזרה מהסביבה בכל התמודדות עם מצב חדש, או לחילופין  שתלטנות ומתן הוראות לאחרים.
 
ליקויים בתפיסה חזותית:
* קושי להבחין בין דומה לשונה.
* קושי להבחין בכיוונים, קושי בבניית השלם עפ"י חלקיו.
* קושי בהתמצאות במרחב.
* קושי בזיכרון חזותי.
 
ליקויים במוטוריקה עדינה וגרפומוטוריקה:
*בישיבה – יציבה לקויה (גו כפוף, תנועתיות).
* הילד משקיע מאמץ מוטורי מוגבר, ו/או מתעייף מהר.
* שימוש בכוח לא מותאם למשימות.
* הילד מחזיק עיפרון או מספריים בצורה לא יעילה, המקשה על פעילות רציפה ואיכותית, קצב איטי ותוצרים נמוכים.
* סרבול כללי וקושי לדייק בגזירה, השחלה, בנייה וציור מכוון.
* הימנעות מהתמודדות של פעילויות של מוטוריקה עדינה (גזירה, פעילויות יצירה) וגרפומוטוריקה.
 
קשיים בארגון ולמידה:
* תלות יתר במבוגר, חוסר יכולת לעבודה באופן עצמאי.
* קושי בזיהוי וזכירה של שמות, צבעים.
* קושי בזיהוי וזכירה של ספרות ואותיות (קושי בזיהוי שמו/ שמות ילדים אחרים).
* חוסר עניין ב"מילה הכתובה" (אינו מגלה ניצני אוריינות)
* קושי בקשב וריכוז: פעילות יתר קיצונית, היסח דעת יחסית לקבוצת הגיל, נטייה ל"בריחה" והינתקות מהנעשה.
קשיים בהתפתחות רגשית – חברתית:
* קשיי הסתגלות למסגרת הגן, קושי במעברים וקשיי פרידה.
* קושי בדחיית סיפוקים ושליטה בדחפים     
* סף תסכול נמוך
* התפרצויות זעם קיצוניות        
* בדידות חברתית
* קושי ביצירת קשרים עם ילדים ומבוגרים
* קושי בהבנת מצבים חברתיים, בקבלת חוקי משחק ובעבודה בקבוצות.
* ילד עצוב, נסוג, חסר שמחת חיים – כמאפיינים את התנהלותו הכללית
* רמת משחק נמוכה (אין משחק סימבולי)
 
ליקויים בתחום השפה:
תוכן – אוצר מילים נמוך (שמות עצם, מושגי יחס, פעלים ספציפיים, הפכים, כינויי גוף וכד'), קושי בהכללה ובקטגוריזציה, קושי בשיום ושליפה.
* קושי בהבנת הוראות.
צורה – טעויות דקדוקיות כגון: הטיות גוף לא מתאימות, הטיות של שימוש בבנין שגוי, שימוש לא תקין בזכר/נקבה, שימוש בספרות לא מתאימות.
תחביר – משפטים קצרים מידי, פשוטים, מחוברים או מורכבים, החלפת מלים במשפט, המשנים את התוכן או מובנותו.
היגוי – הגייה לא נכונה של צלילי השפה בהתאם לטבלת רכישת ההגוי, השמטה, החלפה ושיבוש.
שימוש  – אינו נענה לג'סטות ולתקשורת לא מילולית. אינו בונה דו – שיח (לא עונה על שאלות, לא יוצר שאלות, לא מחכה לתשובה לשאלותיו). 
אין צורך בתקשורת עם האחר,  אין התייחסות לדברי האחר.
אין התייחסות לצרכי האחר ולרגשותיו, באופן מילולי.
 
ליקויים בתחום הדיבור:
* מובנות דיבור לא תקינה, בשל היגוי לא ברור.
* שטף דיבור איטי/מהיר מידי.
* חוסר שטף המלווה בחזרות, תנועות לוואי, ומודעות הילד לדיבורו (הימנעות, לחץ וחרדה).
* עוצמת קול נמוכה/גבוהה מידי. 
* צרידות גבוהה.
 
ליקויים בתחום התקשורת:
* הימנעות מקשר – עין, או קשר- עין לא עקבי.
* קושי בפיתוח דרכי ביטוי לא מילולי ומילולי.
* היעדר משחק דמיוני ספונטני ומגוון, קשיים בחיקוי במשחקים חברתיים
* קושי ליזום ולנהל דו – שיח.
* דיבור תבניתי חזרתי וסטריאוטיפי שלא על מנת ליצור דו – שיח.
 
ליקויים בשמיעה:
* שמיעת מוסיקה/טלוויזיה בקול רם.
* צורך בהסתכלות על בן השיח (קריאת שפתיים).
* חוסר תגובה לגירוי שמיעתי.
* חוסר אבחנה בין צלילים.
* דיבור בקול רם.