ההבט הרגשי הנלווה לילד עם קשיי התארגנות בגן

בכל גיל נדרשים ילדים לרמת התארגנות ועצמאות שונה.
ככל שהילד גדל, נדרשת ממנו רמת עצמאות, תכנון זמן והתארגנות גדולים יותר. 
כאשר קיים קושי בתחום ההתארגנות והעצמאות והילד אינו עומד במשימות הנדרשות ממנו, לעיתים נלווה קושי רגשי. 
איך בא לידי הקושי הרגשי? ומה תפקידה של הגננת בחיזוק הילד?

צורות התבטאות של קושי רגשי

  • תסכול בסיטואציות של קושי/ כישלון, הן של הילד והן של הסביבה.
  •  ירידה בדימוי העצמי בעקבות חווית תסכול וכישלון 
  • דחיינות: דחייה של משימות שהילד צריך לבצע.
  • הימנעות ממשימות שהילד צופה שיתקל בהן בקושי.
  • קושי בוויסות הרגשי: קושי זה בא לידי ביטוי בתגובות לא פרופורציונליות לסיטואציה, תגובות שאינן ניתנות לצפייה מראש.

כיצד נחזק את הילד רגשית במסגרת הגנית?

לגננת תפקיד משמעותי ולרשותה מספר כלים:
  •  חיזוקים לילד כשמתארגן היטב למשימה. חשוב לחזק את הילד באופן אישי וקבוצתי במטרה לחזק את הדימוי העצמי שלו.
  • חשיבות לחזק גם מאמץ ונסיונות ולא רק לפי טיב התוצאה. 
  • מתן משימות המזמנות הצלחה, לצורך חיזוק הערך העצמי של הילד.
  • לא להתאכזב מהילד כשנכשל/ אינו מצליח במשימות ולעמוד לצידו.
  • חשיבות בהבנה, הכלה וחיזוק רגשי של הגננת במצבים של תסכול ואכזבה. 
חשוב לזכור!!
לילד כוחות ורצון להתגבר על קשיים ולעיתים יתמודד לבד ובעזרתכם. 
יחד עם זאת, כאשר אתם מזהים קושי מהותי יותר וממושך, מומלץ להתייעץ ולהיעזר.