הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז בילדים (Attention Deficit Hyperactivity Disorder – ADHD), הינה הפרעה נוירופסיכיאטרית, מולדת.
הפרעה זו מתאפיינת בדפוס ממושך (יותר מחצי שנה) של חוסר קשב עם או בלי פעלתנות יתר ואימפולסיביות ברמה גבוהה יותר מהמצופה על פי גיל כרונולוגי או התפתחותי.
הפרעת קשב
וריכוז, הפרעת קשב וריכוז בילדים הינה אחת מההפרעות השכיחות ביותר המתפתחות אצל ילדים.

הפרעת קשב וריכוז בילדים משפיעה על כל תחומי החיים

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז סובלים מקשיי תפקוד בסביבות מרובות, הכוללות את הבית, בית הספר/גן וכן קשיים ביחסים בין אישיים עם הסובבים אותם – משפחה ומסגרות חברתיות.

  • קשיים לימודיים – צורך בתיווך, איטיות בתפקוד/ פזיזות לעיתים על חשבון איכות הביצוע, פטפטנות, קשיי התארגנות – קושי להתארגן עם הציוד, מחברות מבולגנות.
  • קשיים בוויסות התנהגותי ושליטה עצמית – יכול לבוא לידי ביטוי בסף תסכול נמוך, התפרצויות זעם, עקשנות, תנודות במצב הרוח, דימוי עצמי נמוך.
  • קשיים חברתיים – דחייה חברתית, קושי ביצירת קשרים חברתיים
  • תפקודים ניהוליים – קושי בתפקודי בקרה

טיפול בהפרעת קשב וריכוז בילדים

ישנם מספר עקרונות חשובים בטיפול בהפרעת קשב וריכוז בילדים:

  • חשוב שהטיפול בהפרעת קשב וריכוז בילדים יהיה רב מערכתי.
  • יש לקחת בחשבון את ההיבט הרפואי לצד התייחסות טיפולית לתפקודים המושפעים מהפרעת הקשב.
    לרוב בעיית קשב וריכוז אינה פועלת בצורה ממוקדת, אלא כהפרעה כוללת המשפיעה על תחומי תפקוד שונים.
  • הטיפול חייב להתמקד בילד עצמו, משפחתו והמערכת החינוכית בה הוא נמצא (גן/ בי"ס).

טיפול תרופתי

טיפול נפוץ ויעיל בהתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז.
קיים מגוון תרופות בעלות תופעות לוואי שונות, הניתנות במינונים שונים ויעילות בטווחים שונים של זמנים.
חשוב להתאים את התרופה הנכונה לכל אדם.
התרופה הנפוצה ביותר היא ריטלין.

השפעת הטיפול התרופתי:

  • אפקטים מוטוריים: הפחתה בפעלתנות, בריבוי המלל ובהפרעות בכיתה. שיפור בכתיבה ובמוטוריקה העדינה.
  • אפקטים קוגניטיביים: שיפור הקשב המתמשך, ירידה במוסחות ובאימפולסיביות, עלייה בנכונות וביכולת לביצוע משימות אקדמיות.
  • אפקטים חברתיים: שיפור בדפוסי ההתנהגות כגון התפרצויות כעס וזעם, אלימות פיזית ומילולית, וכתוצאה – שיפור המעמד החברתי והיחסים במשפחה.

טיפול רגשי

טיפול רגשי הינו אמצע להוביל ולהניע שינוי במישור הרגשי, החשיבתי וההתנהגותי.
בתהליך הטיפולי הקשר האישי הנרקם באופן הדרגתי בין המטפל למטופל והתקשורת הפתוחה ביניהם, מהווה את הבסיס לתהליך טיפולי רגשי.

מטרות הטיפול הרגשי:

  • יצירת קשר ואמון בין המטופל לעצמו, ובינו למטפל.
  • הכרת העולם הפנימי של המטופל והעלאת המודעות הרגשית והאישיותית.
  • שיפור הדימוי העצמי ויצירת הערכה עצמית חיובית.
  • שיפור השליטה העצמית והארגון הפנימי (סדר במכלול הרגשות והגעה לאיזון).
  • פיתוח יכולת ההנאה ושמחת חיים.

סוגי טיפולים בהיבט הרגשי:

חשוב לדעת!

להפרעת הקשב יש גם פן חיובי, ויש להגדירה כהפרעה רק כשהיא מפריעה לאדם עצמו או לסביבתו בתחום כלשהו.

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הם בדרך כלל גם יצירתיים, רגישים, אמפתיים, אינטליגנטים, סקרנים, מצחיקים ומשעשעים, אנרגטיים, כריזמטיים, עקשנים, בעלי תושייה ויכולת אלתור, מוכנים לקחת סיכונים, בעלי דמיון, חמים, אכפתיים.

צוות צעד צעד ישמח לסייע בסוג האבחון או הטיפול המתאים לצרכי ילדיכם.