טיפול רגשי

טיפול רגשי הינו אמצע להוביל ולהניע שינוי בחיינו במישור הרגשי, החשיבתי וההתנהגותי. 
פניה לטיפול רגשי יכולה לנבוע מקושי שהמטופל חווה או מרצון לשפר את איכות החיים. 
בתהליך הטיפולי הקשר האישי הנרקם באופן הדרגתי בין המטפל למטופל והתקשורת הפתוחה ביניהם, מהווה את הבסיס לתהליך טיפולי רגשי.

מטרות הטיפול הרגשי

  • יצירת קשר ואמון בין המטופל לעצמו, ובינו למטפל.
  • הכרת העולם הפנימי של המטופל והעלאת המודעות הרגשית והאישיותית.
  • שיפור הדימוי העצמי ויצירת הערכה עצמית חיובית.
  • שיפור השליטה העצמית והארגון הפנימי (סדר במכלול הרגשות והגעה לאיזון).
  • פיתוח יכולת ההנאה ושמחת חיים.

טיפול רגשי - מתי פונים?

אנשים פונים לקבל טיפול רגשי מתוך חוויה של קושי או מרצון לשפר את איכות החיים.
הפנייה לטיפול יכולה לנבוע ממקורות קושי שונים כגון:

  • מצוקה רגשית, חרדות.
  • קשיי הסתגלות והתנהגות.
  • לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז, שפה ותקשורת.
  • קשיים חברתיים.
  • ביטחון ודימוי עצמי נמוך.
  • אירועי חיים קשים או משברים המכבידים על היכולת לחזור למסלול החיים היומיומי (תהליכי גירושין, בעיות בריאות, התמודדות עם מוות).

שאלות נפוצות

לפני בחירת מטפל, כדאי לברר מהו הרקע המקצועי וההכשרה שלו. כמו כן חשוב לדעת כמה שנות ניסיון באמתחתו ובאלו אוכלוסיות. יש חשיבות בהתאם לאבחנה של הילד, לוודא שלפסיכולוג ניסיון וכלים לעסוק באותו תחום ספיציפי. מעל הכל תמיד תהליך טיפולי פסיכולוגי מתחיל במפגש ראשוני של המטפל עם ההורים (מפגש אנטייק). מטרתו של מפגש זה להכיר את הילד דרככם מחד ולהתרשם מהמטפל מאידך לפני שילדכם מתחיל תהליך טיפולי. התהליך הטיפולי הינו אינטראקציה בין המטפל למטופל, ומכאן יש חשיבות רבה להתאמה ולתחושה שניתן לעבוד יחד כדי לסייע ולקדם את הילד.
מטפלים רגשיים שונים (פסיכולוגי בהתמחויות שונות, תרפיסטים ביצירה והבעה וכו') עושים לעיתים שימוש בכלים משותפים כגון משחק, אומנות ויצירה, דרמה וכו'. אולם אופן החשיבה, סוג ומשך ההכשרה, ההתבוננות המקצועית הם אלו שיבדילו בין המטפלים השונים ומידת התאמתם לילד ולמשפחתו. נשמח לסייע ולכוון אתכם למצוא את המטפל המתאים לטובת טיפול רגשי עבורכם ועבור ילדכם.
טרום תהליך טיפולי מגדירים מהו הקושי ומהן המטרות הטיפוליות ובהתאם ניתן להעריך את משך התהליך הטיפולי. לעיתים מדובר על טיפול ממוקד מטרות וקצר מועד (לדוגמא טיפול קוגניטיבי התנהגותי) ולעיתים מדובר בתהליך ממושך שאורך חודשים. כמו כך יש מדדים נוספים שיש לקחת בחשבון כמו הצורך של המשפחה, הילד והמטרות הטיפוליות שהוגדרו. יש חשיבות מרובה במהלך הטיפול להעריך כל פעם מחדש את השגת המטרות שהוצבו, לצד הצבת מטרות טיפוליות עדכניות בהתאם להתקדמות בטיפול ולצרכים שמתעוררים.
לעיתים עצם ההתגייסות של המשפחה וההורים להביא את הילד לטיפול עשויה לייצר שיפור מיידי. לעיתים עם תחילת הטיפול נראה דווקא נסיגה בהתנהגות הילד, שכן המגע במוקדי הקושי ובמצוקות של הילד עלול לעורר ביטוי של רגשות ולסערה רגשית בשלבים הראשונים. במצב כזה רק לאחר תהליך עיבוד התכנים שהועלו ומתן כלים להתמודדות ייראה שיפור בתפקוד.
לפעמים בסוף המפגש הראשוני עם ההורים תתקבל החלטה שהטיפול יהיה רק בהורים ולא תהליך טיפולי ישיר בילד. אולם גם אם מתקבלת ההחלטה להתחיל תהליך טיפולי פסיכולוגי עם הילד, יש חשיבות רבה למעורבות של ההורים בתהליך ולמפגשים סדירים ועקביים בין המטפל להורים. יש חשיבות להבין איך הדינמיקה המשפחתית משפיעה על ההתנהלות והקשיים של הילד המגיע לטיפול. בתהליך ההדרכה ניתן להבין את התהליכים המשפחתיים, ההשפעות ההדדיות של ההורים על הילד ושל הילד על ההורים. ההורים עצמם חייבים לעבור תהליך של עיבוד התכנים והקשיים סביבם הם מביאים את הילד ולעיתים לקבל כלים שיסייעו להם להתמודד.

מבולבלים? בחרו את תחומי התפקוד שצריכים חיזוק ונחזור אליכם בהקדם!

תחומי התפקוד שצריכים חיזוק: