תרפיה באומנות

תרפיה באומנות מבוססת על הבעה ספונטנית או מכוונת בחומרים שונים ובטכניקות שונות דרך ציור, פיסול, כיור בחימר, קולאז', הדפס, בנייה ועוד.
השימוש בחומרים השונים מהווה אמצעי לביטוי רגשות ולעיבוד תכנים מעולמו הפנימי של הילד בדרך לא מילולית.
התוצר האמנותי יכול להאיר ולחשוף רבדים לא מודעים
ולעורר רגשות חזקים.

תרפיה באומנות - מידע כללי

תפקיד המטפל על ידי התבוננות וניתוח של התהליך האומנותי של המטופל לקבל תמונה תפקודית של הכוחות והקשיים של המטופל ולהתאים לו תוכנית טיפולית מתאימה.

הדגש מושם על תהליך היצירה, השימוש בסמלים וההתפתחות האישית ולא על התוצרים.

אין צורך בכישרון או רקע אומנותי.
על מנת להיתרם ע"י תרפיה באומנות, היות ואיכות התוצר אינה רלבנטית, כי אם התהליך עצמו.

להכניס תמונהההה

שאלות נפוצות

לפני בחירת מטפל, כדאי לברר מהו הרקע המקצועי וההכשרה שלו. כמו כן חשוב לדעת כמה שנות ניסיון באמתחתו ובאלו אוכלוסיות. יש חשיבות בהתאם לאבחנה של הילד, לוודא שלמטפל ניסיון וכלים לעסוק באותו תחום ספציפי. מעל הכל תמיד תהליך טיפולי רגשי מתחיל במפגש ראשוני של המטפל עם ההורים (מפגש אנטייק). מטרתו של מפגש זה להכיר את הילד דרככם מחד ולהתרשם מהמטפל מאידך לפני שילדכם מתחיל תהליך טיפולי.
טיפול בהבעה ויצירה יכול לתת מענה טיפולי למגוון רחב של אוכלוסיות בילדים: ילדים עם דימוי עצמי נמוך, מופנמות וקשיים חברתיים, סף תסכול נמוך בהתמודדות מול קושי לעיתים עד הימנעות מהתמודדות, פרפקציוניזם וביקורת עצמית, פחדים וחרדות המקשים על תפקוד ביום יום, דיכאון, קשיי ריכוז ו/או למידה. כמו כן לעיתים יעלה צורך בחיזוק רגשי סביב משברים ספציפיים כמו הולדת אח, מחלה/מוות במשפחה או גירושין.
על מנת שהטיפול יותאם לילד בצורה האופטימלית יש חשיבות לדמות המטפלת, לשפה בה היא משתמשת ככלי טיפולי וליכולת גמישותה לעשות שימוש בכלים נוספים על מנת לאפשר לילד את האופן הנכון עבורו לביטוי עצמי. יש חשיבות בנוסף למרחב בו מתקיים הטיפול בהתאם לצרכי הילד: מרחב מצומצם או פתוח, מרובה/מועט גירויים). מאחר וכיום רב הצוות במסגרת בטיפול בהבעה ויצירה מנוסה וחשוף למגוון הכלים, ולא עושה שימוש בכלי יחיד, יש חשיבות בנוסף להתאמת הניסיון המקצועי של המטפל והתאמתו לצרכים והאישיות הספציפית של המטופל. נשמח לסייע ולכוון אתכם למצוא את המטפל המתאים עבורכם ועבור ילדכם.
משך הטיפול משתנה ממטופל למטופל. על פי רוב מדובר במפגש אחד לשבוע במשך שבועות או חודשים. טרום התהליך הטיפולי מגדירים מהו הקושי ומהן המטרות הטיפוליות ובהתאם ניתן להעריך את משך התהליך הטיפולי. כמו כך יש מדדים נוספים שיש לקחת בחשבון כמו הצורך של המשפחה, הילד והמטרות הטיפוליות שהוגדרו. יש חשיבות מרובה במהלך הטיפול להעריך כל פעם מחדש את השגת המטרות שהוצבו, לצד הצבת מטרות טיפוליות עדכניות בהתאם להתקדמות בטיפול ולצרכים שמתעוררים.
הטיפול מתאים לכל גיל, מהגיל הרך ועד הזיקנה. ניתן לטפל בעזרתו בילדים ומבוגרים במסגרת אישית או קבוצתית.
בטיפול באומנות אין צורך בכישרון או ידע מוקדם באומנות. האומנות הינה כלי וחלק מתהליך הטיפול. החומרים משמשים את המטופל ליצירה, ומאפשרים הצפה ומפגש עם תכנים מהעולם הפנימי שלו. יש פחות דגש על התוצר ודגש על התהליך.

מבולבלים? בחרו את תחומי התפקוד שצריכים חיזוק ונחזור אליכם בהקדם!

מהם תחומי התפקוד שצריכים חיזוק?