טיפול קלינאות תקשורת

טיפול קלינאית תקשורת הינו מפגש חווייתי ומהנה, שמטרתו ליישם את המלצות האבחון שנערך.
הטיפול מבוסס על משחק כאמצעי לביצוע התכנית הטיפולית שנקבעה.
התוכנית הטיפולית של קלינאית תקשורת הינה אישית ומותאמת באופן ייחודי לילד ולצרכיו.

בדקו אם ילדכם זקוק לאבחון ייעודי ←

טיפול קלינאות תקשורת - מידע כללי

בטיפול נעזרים בתפקודים החזקים של הילד במטרה לפצות על מוקדי הקושי.

טיפול קלינאות תקשורת הוא לרב פרטני (אך עשוי להיות גם בזוגות או בקבוצות קטנות, לפי הצורך).
נערך בדרך כלל פעם או פעמיים בשבוע – משך: 45 דק׳ למפגש.
הטיפול כולל לצד יישום התוכנית הטיפולית לילד, גם מתן הדרכה להורים ולצוות החינוכי במסגרת הלימודית בה הוא מתפקד. 

אנו רואים חשיבות רבה לנוכחות ההורים בטיפול קלינאית תקשורת, לצורך מעקב אחר ההתפתחות של הילד ולצורך קבלת כלים ליישום ותרגול במסגרת הביתית.

שאלות נפוצות

ילדים קטנים מבינים הרבה יותר ממה שהם אומרים. בגיל שנה עד שלוש שנים הם מבינים 50-150 מילים יותר ממה שאומרים. כמות המילים שילדים מבינים גדלה בקצב מהיר יותר מכמות המילים שהם אומרים עד שהם מבינים כ- 200 מילים, ואז יש האטה בקצב הוספת המילים בהבנה, ומתחיל שיכלול של ההבעה של המילים שקודם רק הבינו. עד גיל שנתיים אוצר המילים של בנות גדול יותר. בגיל שנה וחצי הילד יודע לומר מעל 25 מילים. אולם, חשוב לציין שישנם הבדלים גדולים בכמות המילים שילדים בני אותו גיל אומרים. עם זאת, חשוב לאתר ולאבחן ילדים עם אוצר מילים קטן בגיל צעיר כדי שבגיל מאוחר יותר לא יפתחו לקות שפה.
קושי בשליפה הוא מצב בו הילד מתקשה לשלוף את המילה אליה הוא מתכוון. הילד יכול לשלוף מילה קרובה עם דמיון במשמעות או בצלילים למילת המטרה. לעיתים הילד יגיד במפורש שהוא אינו זוכר את המילה. יכולות להופיע בדיבורו מילות פקק (אה...זה...כזה...), שימוש במילים כלליות, למשל בפעלים כלליים במקום ספציפיים (לשים במקום ללבוש). קשיים בשליפה יכולים למנוע מהילד להביע באופן רציף וממוקד את רעיונותיו. טיפול קלינאות תקשורת נועד לטפל בקשיי שליפה. אנו מחזקים את הידע הקטגורילי והפונולוגי כדי להקל על הילד לשלוף את המילים, ומקנים לו אסטרטגיות פיצוי לקשיי השליפה (למשל, תיאור המילה החסרה).
חוסר שטף הוא תופעה התפתחותית נורמלית אצל ילדים צעירים (בגילאי 2:6-3 ש'). הוא מתבטא בחזרות על הברות ומילים, הופעת מיליות פקק (אהה...אממ..), אך בניגוד לגמגום הוא אינו מלווה בתנועות לוואי בפנים או בדיבור לחוץ . הילד לא מודע לחוסר השטף בדיבורו. חוסר השטף הטבעי מתאפיין בתנודתיות. במידה ואין רקע של גמגום במשפחה מומלץ להמתין בסבלנות עד שהתופעה תעלם.  אם הילד מגלה תסכול או שהתופעה נמשכת מעל 3 ח', מומלץ לפנות לקלינאית תקשורת המתמחה בטיפול בהפרעות בשטף הדיבור לצורך התייעצות, הדרכה, ובמקרה הצורך התערבות טיפולית. בתקופות בהן חוסר השטף בולט מומלץ לא להעמיס על הילד בדרישות למלל, לשאול שאלות ממוקדות שהתשובה עליהן קצרה, לתת דגם של דיבור איטי, לתת לילד להתנסות בחוויות של דיבור שוטף: שירים, דיקלומים, משחקי קצב, חזרה על סיפורים קצרים ומוכרים. חשוב לא להעיר לילד, לא להשלים את דבריו, להתייחס לתוכן הדברים ולא לצורה בה הם נאמרים, לשמור על קשר עין והקשבה.
ראשית בשום שיבוש היגוי לא נכון להעיר לילד, אלא לחזור על מה שהוא אמר בהגייה נכונה, כדי לא לתסכל אותו. גיל הרכישה של הצליל "ר" הוא עד גיל 3:6-4. מכאן שבגיל 4:6, מאחר וגיל הרכישה עבר יש להפנות לכיוון טיפול קלינאות תקשורת להערכה וטיפול.
מומלץ לפנות לאבחון קלינאית לאחר גיל 6.

מבולבלים? בחרו את תחומי התפקוד שצריכים חיזוק ונחזור אליכם בהקדם!

מהם תחומי התפקוד שצריכים חיזוק?