טיפול ריפוי בעיסוק

טיפול ריפוי בעיסוק הוא מקצוע טיפולי – חינוכי – שיקומי.
מטרתו לספק לילד ולמשפחתו כלים ומיומנויות אשר יאפשרו לו להתמודד עם דרישות החיים, בתחומי הלמידה, המשחק, שעות הפנאי ובפעילות החברתית.

בדקו אם ילדכם זקוק לאבחון ייעודי ←

תחומי טיפול עיקריים

  • ויסות ועיבוד חושי:
    ויסות חושי הנו תהליך מרכזי של עיבוד מידע הכולל את כל מערכות החושים. תהליך זה מתייחס ליכולתו של הילד לארגן את תגובותיו לגרייה באופן מותאם.
    מערכת העצבים המרכזית קולטת את הגירויים הבאים מהמערכות החושיות-תנועתיות, מעבירה אותם למוח, שם הם מפוענחים, מעובדים ומאורגנים ליצירת תגובה הסתגלותית המתאימה לאופי הגירוי ולסביבה.
    תהליך הויסות מאפשר לפרט להשיג רמה אופטימאלית של פעילות ולהתאים את עצמו לאתגרים של חיי היומיום.
  • מוטוריקה גסה:
    פעילויות תנועתיות המערבות מס' רב של קבוצות שרירים, בדרך כלל בתנועות גדולות. כתפיים, גוו, רגליים.
    כוללת פעילויות כגון ריצה, קפיצה, משחקי כדור, פעילות בחצר עם מתקנים.
    מוטוריקה עדינה:
    תנועה המערבת מס' קטן של קבוצות שרירים בידיים, בדרך כלל בתנועות קטנות, עדינות ומדויקות.
    כוללת פעילויות כגון : גזירה, השחלה, משחקים עדינים, לעיסה).
  • גרפו מוטוריקה:
    היכולת להשתמש בכלי כתיבה בצורה המתאימה לגיל ההתפתחותי בו נמצא הילד.
    אחיזה בשלה מצריכה הפרדת תנועה יעילה, יד מיוצבת, אחיזה מותאמת גיל המאפשרת מניפולציה בכלי הכתיבה ופעילות ממושכת ללא התעייפות.
  • תפיסה חזותית:
    התפיסה הינה תהליך באמצעותו מארגן האדם ומפרש את הגירויים שהוא מקבל מסביבתו החיצונית והפנימית, באמצעות חושיו. התפיסה הופכת יעילה יותר כאשר מידע מתקבל סימולטנית מכל החושים באמצעות התכלול הבין-חושי.
  • התארגנות:
    היכולת לפעול בצורה היעילה ביותר מבחינת זמן, מקום, סדר העבודה וסביבת העבודה.
    ילדים רבים מתקשים בארגון הזמן, בקביעת סדר העדיפויות לעיסוקים השונים, בארגון סביבת הפעילות ובסדר וארגון הפעילות
  • תפקודי ADL – תפקודי היום יום:
    היכולת לפעול בצורה עצמאית בכל הקשור לתפקודי יומיומיים של אכילה, לבישה והסרת בגדים, נעילת נעליים ושריכת שרוכים, נקיון הגוף, ניידות ועוד.

תהליך טיפול ריפוי בעיסוק ומטרתו

הטיפול הינו מפגש חווייתי ומהנה, המבוסס על משחק. המשחק הינו האמצעי לביצוע התכנית הטיפולית הנקבעת לאור ממצאי האבחון.

התוכנית הטיפולית הינה אישית ומותאמת באופן ייחודי לילד ולצרכיו.
הטיפול הוא לרב פרטני (אך עשוי להיות גם בזוגות או בקבוצות קטנות, לפי הצורך), ונערך בדרך כלל פעם או פעמיים בשבוע .

* אנו רואים חשיבות רבה לנוכחות ההורים בחדר הטיפולים לצורך מעקב אחר ההתפתחות של הילד וקבלת כלים ליישום ותרגול במסגרת הביתית.

מטרתו של טיפול ריפוי בעיסוק:

להביא את הילד לתפקוד אופטימלי בחיי היום יום, באופן שיאפשר תחושת בטחון עצמי ולהשתלבות בסביבה בהתאם לגילו.

במקביל תפקידו להסביר להורים את טיב קשייו של הילד, לסייע לו במטרה לקדמו, תוך התאמת הסביבה לקשייו.

מבולבלים? בחרו את תחומי התפקוד שצריכים חיזוק ונחזור אליכם בהקדם!

מהם תחומי התפקוד שצריכים חיזוק?