כלים לזיהוי הילד בכיתה הסובל מהפרעת קשב וריכוז

לכולנו כאנשי מקצוע (יועצות ומורים) וכהורים עולים סימני שאלה לגבי מקור הקושי של הילד "המפריע" בכיתה, חסר השקט, התנועתי, "החולמני", המתקשה בלימודיו ועוד.
מי הוא הילד הסובל מהפרעת קשב?  מהם אותם מאפיינים הגורמים לנו כהורים ואנשי מקצוע לחשוד להפנות את ילדינו לאבחון אצל
רופא המתמחה בתחום? ננסה לתת נקודות ציון המעלות סימני שאלה שיש לברר אותם לעומקם.

המאפיינים של לקות קשב וריכוז והיפראקטיביות נחלקים ל  -2 קבוצות עיקריות:

9 מאפייני הירידה בקשב

  1. אינו שם לב לפרטים או עושה טעויות של חוסר תשומת לב בעבודות ביה"ס, בעבודה או בפעילויות אחרות.
  2. מגלה קושי בשמירת קשב במשימות או במשחקים.
  3. נראה כאינו מקשיב כשמדברים אליו ישירות.
  4. אינו עוקב אחר הוראות ואינו מסיים עבודות בית, מטלות או משימות בעבודה (עקב גישה מתנגדת או חוסר בהבנת הוראות).
  5. מגלה קושי בארגון משימות ופעילויות.
  6. נמנע, אינו אוהב או לא רואה צורך ליטול חלק במשימות המצריכות שמירה על מאמץ מחשבתי.
  7. מאבד חפצים הדרושים להשלמת משימות או פעילויות (ספרים, שיעורי בית, כלים).
  8. מוסח בקלות ע"י גירויים חיצוניים.
  9. נוטה לשיכחה בפעילויות יום יומיות.

9 מאפייני הלקות הבולטים בהיפראקטיביות

  1. משחק עם הידיים, רגליים או נע וזז בכסא.
  2. קם מהכסא בכיתה או במצבים אחרים שבהן מצופה שיישאר ישוב.
  3. רץ או מטפס באופן מוגזם במצבים שבהם התנהגות כזו אינה מתאימה.
  4. מגלה קשיים במשחק או ביזימת פעילות בשקט.
  5. מתנהג כאילו יש לו "מנוע".
  6. נוטה לדברנות יתר.
  7. לרוב עונה תשובות לפני שהשלימו את השאלות.
  8. מתפרץ לתוך דברי אחרים או נדחף למשחקים או שיחות של אחרים.
  9. מגלה קושי להמתין לתורו.

חשוב לדעת!

 הימצאותם של חלק מהמדדים בלבד, עדיין אינו מצביע על קיומה של הפרעת קשב.
כשעולים סימני השאלה יש להפנות לבירור מקצועי אצל נוירולוג או פסיכיאטר.
חשיבות הבדיקה הרפואית היא בביצוע האבחנה ושלילת מחלות ומצבים נילווים אחרים, היכולים להראות דומים להפרעת קשב כגון:
(מחלות נוירולוגיות, מחלות פסיכיאטריות, הפרעות התנהגות).
מתלבטים האם ילדכם זקוק לאבחון וטיפול? לבדיקה ראשונית בחינם עברו לשאלון אבחון המקדים שלנו