קלינאות תקשורת

קלינאות תקשורת הינו השם הניתן לחקר הפרעות בתקשורת. התחום עוסק בתחום השפה, הדיבור, השמיעה והתקשורת. 
הפרעות בתקשורת יכולות להיות מולדות או נרכשות ועשויות להופיע בשלבים שונים.
בעלת המקצוע המומחית בתחום זה היא קלינאית תקשורת. קלינאית תקשורת צריכה להיות בעלת השכלה אקדמית וניסיון מקצועי מתאים.
קלינאית תקשורת עוסקת באיתור, אבחון תפקודי, טיפול ושיקום, מניעה, ייעוץ, הדרכה ומחקר.

מתי מומלץ לפנות לאבחון קלינאית תקשורת?

תחומי קושי בהם נכון להכניס קלינאית תקשורת לתמונה לצורך היוועצות מקצועית:

  • כשהשפה אינה ממשיכה להתפתח ולהתקדם.
  • כשקיים רושם שישנם פערים בין שפתו של הילד לזו של בני גילו.
  • כאשר דיבורו של הילד משובש (יחסית לבני גילו) עד כדי כך שאינו מובן לסביבתו.
  • כאשר מורגש תסכול מצד הילד על שאינו מצליח להביע את עצמו.   
  • כשיש שיבושי הגייה למיניהם, משמע כאשר הוגים בצורה משובשת צליל אחד או יותר בהתאם לנורמות באותו גיל.
    מקובל כי עד
    גיל 3 שנים הילד רוכש את הצלילים: ב,פ,מ,נ,ד,ת.
    עד גיל 4 הילד רוכש: ר,ל,ק,ג,ו,ח.
    עד גיל 6 שנים הילד רוכש את השורקות: ש,ס,ז,צ
  • בעיות בקצב הדיבור, כגון: גמגום, דיבור חטוף, דיבור איטי וכד'.
  • הפרעות קול וצרידות הנובעות מיבלות על מיתרי הקול, פוליפים, בצקות וכו'.
  • הפרעות תקשורת כגון: קושי ביצירת קשר עין, דיבור מונוטוני, דיבור פגום, ניתוק מהסביבה.

מאיה סופה - קלינאית תקשורת

קלינאות תקשורת - תחומי טיפול מרכזיים

  • שפה: שפה היא מערכת מורכבת, סמלית ומוסכמת המשמשת לצורך תקשורת בין בני אנוש. השפה הינה אמצעי תקשורת ייחודי בין בני אדם, כשבאמצעותה ניתן להביע רצונות, להבהיר כוונות, להצביע על צרכים, להביע רגשות ולהעביר מידע ורעיונות לאדם אחר.
    בתחום זה נכללות הפרעות של הבנה והבעה, הפרעות ביכולות בתחום הסמנטי (משמעות המילים), הפונולוגי/ מורפולוגי/ תחבירי (מבנה המילים והמשפטים) והפרגמטי (שימוש בשפה בהתאם לנסיבות).
  • דיבור: מטרת הדיבור היא להביע שפה באמצעות צלילים מוסכמים.
    הפקת הדיבור תלויה בהתארגנות תנועתית של מערכת הנשימה להפקה קולית,
    ביכולת מוטורית ובאבחנה תחושתית של אברי  ההיגוי להגיית  צלילי דיבור.
  • שמיעה: השמיעה היא הערוץ המשמעותי ביותר לרכישת שפה מדוברת.
    ליקויי שמיעה משפיעים על יכולת זיהוי וההבחנה שלנו בצלילים השונים
    וכתוצאה מכך גם על יכולת ההבנה וההבעה.
    לקויות שמיעה יכולות לנבוע מסיבות רבות – גנטיות, זיהומיות, שימוש בתרופות,
    חשיפה לרעש, טראומה ומחלות שונות.
  • תקשורת: תקשורת היא אינטראקציה בין אנשים, יכולה להיות מילולית ולא מילולית (מילים, מחוות, שפת גוף וכ"ו).
    תקשורת היא תהליך הדדי
    בו מתרחשת העברת מסר מאדם אחד לאדם שני בסביבה מסוימת.
    הצורך בתקשורת הינו תנאי מקדים להתפתחות שפה.
    תקשורת יעילה ותקינה מאפשרת ליחיד להביע את מכלול כוונותיו החל מצרכים בסיסיים ועד להבעת רעיונות מופשטים ומורכבים. התקשורת היעילה מאפשרת ליחיד להבין את כוונותיו התקשורתיות של הזולת ולפעול באופן מתואם עמו.
  • הפרעות תקשורת – (PDD – Pervasive Developmental Disorder). תחת כותרת זו נמצאות הפרעות שונות, העיקריות שבהן – אוטיזם, אספרגר, תסמונת רט, מדובר בקבוצה של הפרעות המופיעות בתחילת ההתפתחות, ומאופיינות בפגיעה בכל תחומי ההתפתחות של הילד: התפתחות שפתית (דיבור והבנת שפה), התפתחות תקשורתית, התפתחות קוגניטיבית, התפתחות תפקודים תחושתיים.