תפקודי התארגנות – מהם? (כיצד נזהה ילד עם קושי בגן?)

התארגנות מוגדרת כיכולתו של האדם לארגן את מחשבותיו בסדר שיאפשר לו לבצע פעילות ברצף נכון של שלבי העבודה ובתזמון מתואם. 
לקשיים בהתארגנות השפעה נרחבת על כל תפקודי היום-יום – בבית, בחברה ובמסגרת הלימודית. 
עלינו לעזור לילד עם קשיי התארגנות לפתח אסטרטגיות שיעזרו לו להתארגן באופן יעיל ותפקודי במסגרות השונות. 
לגננת יכולת משמעותית לשפר ולתעל את יכולת ההתארגנות וההתנהלות של הילד במסגרת הגנית.
תפקודי הארגון ייעשה ע"י הבנייה, הקניית הרגלי התארגנות, תיווך, סדר חיצוני והכלה רגשית.

כיצד נראה ילד בגן עם קשיי התארגנות? 

  • קושי במעברים ובהפנמת סדר יום. 
  • מעבר משולחן לשולחן ללא משחק משמעותי.
  • צורך בדרבון חיצוני. 
  • התנהלות איטית.
  • דפוס עבודה פזיז עם תוצרים לא גמורים. 
  • קושי לעבוד באופן עצמאי וצורך בתיווך, בעיקר במשימות הדורשות רצף. 
  • סביבה מבולגנת בזמן היצירה והארוחה.
  • שכחנות ופזרנות – שוכח ציוד בגן (חלקי לבוש), או חוזר עם ציוד שאינו שלו.
  • הרגלי עבודה שאינם שיטתיים – דפוס עבודה אקראי ולא שיטתי. 
  • תסכול בסיטואציות של קושי/ כישלון. 
  • לעתים קושי בוויסות הרגשי.
    קושי זה בא לידי ביטוי בתגובות לא פרופורציונליות לסיטואציה, תגובות שאינן ניתנות לצפייה מראש. 

איך נשפר את תפקודי ההתארגנות של הילד בגן?

1) סדר יום צפוי עד כמה שניתן:
ניתן להכין את הילדים בכל בוקר מה סדר היום הצפוי לאותו יום. 

2) הטרמה:  
אם סדר היום  עומד להשתנות יש לתת הרבה הקדמות והכנות מראש לקראת השינוי  והחריגה מהשגרה.זאת במטרה לסייע לילד לחוות את המעבר מפעילות אחת  לשניה בהצלחה.

3) כללים ברורים בגן – כללים שמבהירים את ציפיות הגננת מהילדים:
יש ליצור כללים שיהיו ברורים לילד. הילד יכול להירגע במעט כאשר הוא יודע מה מצופה ממנו. שגרה וחזרתיות יוצרים הרגשת בטחון ורוגע. חיזרו על דבריכם שוב ושוב כדי להזכיר לילדים מהי המסגרת והכללים בה.

4) התאמת דרכי הוראה של הגננת ולימוד כישורי ארגון בגן:
בשל הקושי בהבנייה עצמית יש לעזור לילדים לבנות סביבת עבודה מובנית:
• פירוק משימות ארוכות ומורכבות למשימות קצרות.
• דגש על הוראות ברורות, תוך שימוש במשפטים קצרים.
• בנוסף להוראות מילוליות מתן דוגמאות למשימות מורכבות.
• שימוש באמצעי המחשה חזותים (תמונות, וכו').
• תיווך הגננת ללמידה מאורגנת ושיטתית.
• מיקום קבוע של הציוד בגן: ספרים, צבעים, חומרי יצירה, מעילים על מנת שהילדים ימצאו אותם בקלות.
• מתן חיזוקים חיוביים על עמידה בלו"ז וסיום מטלות.

5) הדגמה של שיטות יעילות לעבודה:
• לימוד בקרה על תוצרי עבודתם – איך לעקוב אחר טיב ביצוע המשימה והאם הושלמה. 
יש להשתמש במשוב שיכול לסייע לילד לקבל תובנה והבנה עצמית.
שאלות כמו: "איך לדעתך יכולת לומר זאת אחרת?" 
• תכנון סדרי עדיפויות כיצד לסיים מטלות.
• נטרול גורמים המסיחים את הדעת.
• ארגון סביבת העבודה של הילד כגון: ארגון השולחן.