מאמרים מקצועיים

המדריך המלא: לאיזה אבחון זקוק הילד שלכם
אם קשה לו להתארגן בבוקר הוא צריך אבחון קשב וריכוז או ריפוי בעיסוק? ומה ההבדל בין אבחון פסיכולוגי לפסיכו-דידקטי? החופש הגדול הוא התקופה לאבחונים, רגע לפני שחוזרים ללימודים. כך תדעו למה זקוק הילד שלכם
 
04/08/2013
"אורות אדומים" - מאפייני תפקוד לקוי במסגרת הגן
כולנו כהורים מתחבטים לעיתים בשאלות לגבי התאמת ילדינו למסגרת הגנית בה הוא נמצא: האם הילד מתפקד בהתאם למצופה ממנו?
על מה מעידים הקשיים איתם הוא מתמודד? האם התפקוד בטווח הנורמה או חורג ממנה?
האם יש צורך בתהליך אבחוני?
28/11/2012
"אורות אדומים" - מאפייני תפקוד לקוי במסגרת בית ספר יסודי
האם ילדי מתמודד עם קושי אמיתי? עצלן? מפונק?
ההתלבטות האם קיים תפקודי ממשי בהסתגלות למסגרת הלימודית מעלה בנו כהורים ואנשי מקצוע דילמות והתלבטויות.
במאמר ננסה לאפיין סוגי קשיים העלולים לצוץ בהתמודדות הילד במסגרת היומיומית שלו.
יש לשקול יחד עם איש מקצוע הצורך באבחון או התערבות טיפולים בהתאם לסוג הקשיים העולים. 
28/11/2012
התאמות לימודיות
בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לקשייהם של תלמידים בעלי ליקויי למידה. מערכת החינוך מודעת לזכותם של התלמידים לשוויון הזדמנויות בלמידה ובדרכי היבחנות ונערכת לתת מענה הולם לצורכיהם של התלמידים לקויי הלמידה. התאמות לימודיות ניתנות לתלמידי בעלי לקויות למידה במטרה לאפשר להם להביא לידי ביטוי את יכולותיהם על אף לקויות הלמידה. 
17/10/2013
טבלאות התפתחות גילאי 3-6
בטבלאות המצורפות מפורטים מגוון התפקודים המצופים מילד בגילאי 3-6 : תפקודי מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, תפיסה, שפה ודיבור
התנהגות חברתית ומשחק ותפקוד בחיי היום - יום.
חשוב לזכור שטווח הנורמה רחב מאוד ושכל כל אבן דרך התפתחותית שהילד לא השיג במועד מצריכה בירור מעמיק.
צוות המרכז ישמח תמיד להיות לצידכם ולבחון את התפקוד של ילדיכם ביחס לנורמה. 
29/11/2012
ילדים בעלי קשיי הסתגלות עם שינויים ומעברים - מסגרת גנית
איך נתמודד עם אותם ילדים בעלי קשיי הסתגלות לשינויים ומעברים?
מהו תפקידה של הגננת בתהליך ההסתגלות?
באלו כלים ניתן להיעזר?
03/09/2013
ילדים בעלי קשיי הסתגלות עם שינויים ומעברים - מסגרת בית ספרית
איך נתמודד עם אותם ילדים בעלי קשיי הסתגלות לשינויים ומעברים?
מהו תפקידה של המורה/ יועצת בתהליך ההסתגלות?
באלו כלים ניתן להיעזר?
02/09/2013
כלים לזיהוי הילד בכיתה הסובל מהפרעת קשב וריכוז
מי הוא הילד הסובל מהפרעת קשב?  מהם אותם מאפיינים הגורמים לנו כהורים ואנשי מקצוע לחשוד להפנות את ילדינו לאבחון אצל
רופא המתמחה בתחום? ננסה לתת נקודות ציון המעלות סימני שאלה שיש לברר אותם לעומקם 
31/12/2012
הפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך
הפרעת קשב, ריכוז, היפראקטיביות ולעתים גם אימפולסיביות הינה אחת מן ההפרעות השכיחות ביותר, ומתקיימת בקרב כעשירית מן האוכלוסייה.
התסמינים להפרעות הקשב מסווגים לשלוש קבוצות מרכזיות שהן קשיים בקשב ובריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות.
 במידה וסוללת האבחונים העלתה כי אכן מתקיימת הפרעת הקשב, הטיפול בהשלכות ההפרעה הינו רב מערכתי וכולל טיפול התנהגותי, טיפול תרופתי, טיפול רגשי וסיוע לתלמיד בהיבט הלימודי.
 
 
 
31/07/2013
ארגון ההוראה לילדים עם הפרעת קשב וריכוז
למה חשוב לארגן את הלמידה?
נותן לתלמיד תחושת ביטחון ושליטה.
יוצר סדר וארגון בתהליך קליטת המידע בשעור.
מאפשר תהליכי עיבוד יעילים.
מאפשר שיפור בתהליכי זכירה.
מאפשר שליפה מהירה ומדויקת יותר.
מפנה מקום לקיום תהליכים נוספים, גבוהים יותר.
31/10/2013
תפקודי התארגנות - מהם? איך באים לידי ביטוי בכיתה?
התארגנות מוגדרת כיכולתו של האדם לארגן את מחשבותיו בסדר שיאפשר לו לבצע פעילות ברצף נכון של שלבי העבודה ובתזמון מתואם.
לקשיים בהתארגנות השפעה נרחבת על כל תפקודי היום-יום, בבית, בחברה ובבית הספר.
עלינו לעזור לילד עם קשיי התארגנות לפתח אסטרטגיות שיעזרו לו להתארגן באופן יעיל ותפקודי במסגרות השונות.
08/12/2013
למידה למבחן - הקניית אסטרטגיות
בחברה המערבית מושם דגש רב על הישגים אקדמיים ויכולות לימודיות.
החל מגילאי הילדות תופסים הלימודים חלק משמעותי בשגרת יומנו. ההערכה והתפיסה העצמית שלנו מבוססת בחלקה הגדול על תפקודנו במערכת החינוכית.
המבחנים הינם שיטת הערכה מוכרת של ידע התלמיד. עם זאת המיומנות של התלמיד כיצד ללמוד לקראת מבחן אינה מובנת מאליה.
יש חשיבות רבה בלימוד מיומנויות של היבחנות - (test taking skills). למידה זו חשובה לכלל התלמידים, ויש לה ערך מוסף בקרב ילדים לקויי למידה ו/או קשיי קשב וריכוז.
03/11/2014
מהי חרדת בחינות? מהם הגורמים לחרדה? אבחון וטיפול
חרדת בחינות שייכות לקבוצת הפרעות חרדה. החרדה נובעת מפרשנויות של הנבחנים את הבחינה כמצב מאיים.
מצב זה עלול להוביל לקשיים בהבנת הבחינה, בשליפת החומר מן הזיכרון ובעיבודו לצורך מתן תשובות. חרדת הבחינות יכולה להופיע בעוצמות שונות ולגרום למצוקות ולקשיי תפקוד שונים, ולכן נדרשים אבחון והערכה להתאמת סוג והיקף הטיפול וכדי לשלול גורמים כמו הפרעות נפשיות אחרות. הטיפול קצר מועד ומתמקד בסימפטום.
04/11/2014
חרדת בחינות בכיתה - מה ניתן לעשות?
בשנים האחרונות עולה המודעות ל"חרדת בחינות" ואנו ערים לכך כי תלמידים רבים סובלים מרמת חרדה גבוהה, שאינה מאפשרת להם להביא לידי ביטוי את יכולותיהם בסיטואציה של מבחן. תופעה זו גורמת מצוקה לתלמידים ולהוריהם, אך משפיעה גם על המורים. איש החינוך בכיתה לעיתים קרובות מוצא עצמו מתוסכל ונבוך לנוכח הפער בין הידע של התלמיד לבין תפקודו במבחן. לא קל למורה לראות תלמיד סובל, ואולי אף בוכה, ולא תמיד יש לאנשים החינוך כלים להתמודד עם התופעה ולסייע במניעתה. התופעה, במידה והיא חמורה, דורשת טיפול מקצועי מחוץ לכותלי הכיתה.
עם זאת יש לאיש החינוך הכח והיכולת להוריד את מפלס החרדה בכיתה ולסייע לתלמידים הסובלים מרמות גבוהות של חרדה. 
04/11/2014
תפקודי התארגנות - מהם? וכיצד נזהה ילד עם קושי בגן?
התארגנות מוגדרת כיכולתו של האדם לארגן את מחשבותיו בסדר שיאפשר לו לבצע פעילות ברצף נכון של שלבי העבודה ובתזמון מתואם. לקשיים בהתארגנות השפעה נרחבת על כל תפקודי היומיום בבית, בחברה ובמסגרת הגנית. עלינו לעזור לילד עם קשיי התארגנות לפתח אסטרטגיות שיעזרו לו להתארגן באופן יעיל ותפקודי במסגרות השונות.
כיצד נראה ילד בגן עם קשיי התארגנות? מה תפקיד הגננת בארגון הילד ללמידה? להלן כלים מעשיים.
25/12/2014
קשיי התארגנות בגן – איך נקבע את מקור הקושי? איתור ומניעה
הפרופיל התפקודי של ילד עם קשיי התארגנות יכול להראות שונה מילד לילד, ולהעיד על מקורות קושי שונים.
מכאן חשובה הסתכלות רחבה על תפקודיו השונים של הילד מעבר לתפקודי ההתארגנות.
התמונה הרחבה תאפשר להגיע לכלל מסקנה מי הגורם המקצועי שיוכל לתת המענה המדוייק ביותר, ובהתאם לבנות תוכנית טיפול אופטימלית.
25/12/2014
ההבט הרגשי הנלווה לילד עם קשיי התארגנות בגן
בכל גיל נדרשים ילדים לרמת התארגנות ועצמאות שונה.
ככל שהילד גדל, נדרשת ממנו רמת עצמאות, תכנון זמן והתארגנות גדולים יותר. 
כאשר קיים קושי בתחום ההתארגנות והעצמאות והילד אינו עומד במשימות הנדרשות ממנו, 
לעיתים נלווה קושי רגשי
איך בא לידי הקושי הרגשי? ומה תפקידה של הגננת בחיזוק הילד?
29/12/2014
לקות קריאה (דילסקסיה) - מהי?
הדיסלקסיה הינה לקות למידה ספציפית בקריאה.
לקות זו הינה השכיחה ביותר בקרב אוכלוסיית לקויי הלמידה וניתן למצאה בדרגות חומרה שונות.
במאמר זה נלמד אודות ההגדרה של הלקות על פי ה - 5 - DSM (המדריך לאבחנות פסיכיאטריות של ארגון הפסיכיאטרים האמריקאי,
שאבחנותיו מקובלות גם בארץ).
19/03/2015
כיצד נזהה לקות בקריאה?
במאמר זה נרחיב ונפרט מהם אותם סימנים העשויים להעלות חשד ללקות בקריאה.
תפקידו של המורה משמעותי בזיהוי אותם קשיים ל הילד בכיתה, מתן תמיכה לילד במסגרת הבית ספרית
והפנייה לאבחון במידת הצורך.
19/03/2015
כיצד נאבחן ונטפל בלקות למידה בקריאה?
חשיבות האבחון והטיפול בדיסלקציה גבוהה.
ללא טיפול לקות הקריאה עלולה להוביל לבעיות נלוות מעבר לקשיי הקריאה הראשוניים ולפגוע באופן משני 
בהתפתחותן של מיומנויות למידה גבוהות יותר, כמו: עיכוב בתהליך הרכישה של כתיב תקין, הנמכה בהבנת הנקרא,
ופגיעה בכושר ההבעה בכתב‏.
במאמר הנוכחי נפרט אודות תהליך האבחון הספציפי במסגרת אבחון דידקטי/ פסיכודידקטי,
ועקרונות טיפוליים במסגרת הוראה מתקנת 
19/03/2015
שגיאות כתיב – מהן? הגורמים להן? סיווג ודוגמאות
שגיאת כתיב היא שימוש ברצף תווים שנועד לייצג מילה או צירוף לשוני, השונה באיותו מהכתיב התקני בשפה, ולכן מהווה שגיאה. 
שגיאות כתיב בשפת האם מצטמצמות בדרך כלל עם עליית הגיל של הילד והחשיפה למספר מילים רב יותר. 
מהם הגורמים לשגיאות כתיב?
איזה סוגי שגיאות כתיב קיימים?
במאמר זה נמחיש בעזרת דוגמאות  את הסוגים השונים של השגיאות והבנת המאפיינים שלהן.
19/05/2015
דרכי עבודה על טעויות כתיב – כלים מעשיים למורה
טעויות כתיב הינן שכיחות בקרב תלמידים רבים. יש בידינו היכולת לעזור לתלמידים ללמוד מתוך שגיאות נפוצות שלהם, לעבוד על קבוצות מלים בעלות מאפיינים דומים, ללמוד רמזים מסוגים שונים, שיהוו קביים בתהליך רכישת הכתיבה ולחזק את יכולת הבקרה שלהם. במאמר זה ריכזנו כלים מעשיים למורה לצורך עבודה על טעויות כתיב כחלק מתהליך רכישת הכתיבה בכיתה.
19/05/2015
תפקודי ידיים בגיל הגן - חשיבות

בשנים הראשונות לחייו של הילד נלמדות רוב הפעולות והמיומנויות הבסיסיות של חיי יום-יום.
פעילויות רבות מבוססות על תפקודי ידיים, ושליטה בתפקודי כף היד.            

מאמר זה יתמצת חשיבותה של רכישת תנועה מיומנת והחשיבות באיתור מוקדם של מוקד קושי בתחום זה. 
 
05/06/2016
תפקיד הגננת באיתור "אורות אדומים" בתפקודי ידיים
מסגרת הגן מזמנת לילד מגוון רחב מאוד של התנסויות, המערבות תפקודי ידיים.
לגננת תפקיד משמעותי באיתור מוקדם של הילדים המתקשים בפעילויות אלו 
מאמר זה מצייד את הגננת בכלים לתצפית על תפקוד הילד והעלאת הצורך בהפנייה לאבחון. 
05/06/2016
מה ניתן לעשות במסגרת הגן על מנת לשפר מיומנויות מוטוריקה עדינה ואחיזת עפרון
במאמר זה נדגיש מס' עקרונות עבודה חשובים בעבודה של הגננת על תפקודי ידיים במסגרת הגנית,
זאת לצד מתן רעיונות לפעילוית.
05/06/2016
המעבר מיסודי לחטיבה - מורכבות המעבר
המעבר לחטיבת הביניים הוא חלק מרצף של מעברים שחווים הילדים בתהליך שהותם במסגרות חינוכיות.
סביבת בית הספר בחטיבת הביניים והמבנה הארגוני בה לרוב שונה מסביבת בית הספר היסודי.
שינוי זה מהווה הסבר לקשיי ההסתגלות של תלמידים במעבר לחטיבת הביניים.
 
מעבר זה הינו משמעותי ביותר עבור אותם תלמידים עם לקויות למידה. 
27/09/2016
איך נעזור לתלמידים שלנו לצלוח את המעבר לחטיבה בקלות
עם תחילת שנת הלימודים בחטיבת הביניים, מומלץ לשים דגש בעבודה עם הילדים על הקניית אסטרטגיות שונות.
אסטרטגיות אלו יהוו את ארגז הכלים שלהם כתלמידים בוגרים ואחראים.

במאמר זה ניתן כלים מעשים חשובים לעבודה במסגרת הכיתתית.
22/09/2016
טיפול רגשי בגיל הגן - מתי צריך לטפל ואלו סוגי טיפול קיימים?
מהו טיפול רגשי? מתי יש לפנות לטיפול? ואלו טיפולים רגשיים מותאמים לילדים בגיל הגן?
על אלו ננסה לעשות במאמר הנוכחי. 
27/02/2017
תרפיה באומנות - תיאור מקרה בילדה בת 5
להלן תיאור מקרה של ילדה בת 5 שביטאה קשיים התנהגותיים וגן.
מטרתו להדגיש חשיבות התובנה שהתנהגות תוקפנית הינה ביטוי למצוקה, וחשיבות הטיפול הרגשי בהבנת מקור הקשיים וטיפול בהם.
27/02/2017