טיפול רגשי

טיפול רגשי הינו אמצע להוביל ולהניע שינוי בחיינו במישור הרגשי, החשיבתי וההתנהגותי. 
פניה לטיפול רגשי יכולה לנבוע מקושי שהמטופל חווה או מרצון לשפר את איכות החיים. 
בתהליך הטיפולי הקשר האישי הנרקם באופן הדרגתי בין המטפל למטופל והתקשורת הפתוחה ביניהם, מהווה את הבסיס לתהליך טיפולי רגשי.

בדקו אם ילדכם זקוק לאבחון ייעודי ←

מטרות הטיפול הרגשי

  • יצירת קשר ואמון בין המטופל לעצמו, ובינו למטפל.
  • הכרת העולם הפנימי של המטופל והעלאת המודעות הרגשית והאישיותית.
  • שיפור הדימוי העצמי ויצירת הערכה עצמית חיובית.
  • שיפור השליטה העצמית והארגון הפנימי (סדר במכלול הרגשות והגעה לאיזון).
  • פיתוח יכולת ההנאה ושמחת חיים.

טיפול רגשי - מתי פונים?

אנשים פונים לקבל טיפול רגשי מתוך חוויה של קושי או מרצון לשפר את איכות החיים.
הפנייה לטיפול יכולה לנבוע ממקורות קושי שונים כגון:

  • מצוקה רגשית, חרדות.
  • קשיי הסתגלות והתנהגות.
  • לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז, שפה ותקשורת.
  • קשיים חברתיים.
  • ביטחון ודימוי עצמי נמוך.
  • אירועי חיים קשים או משברים המכבידים על היכולת לחזור למסלול החיים היומיומי (תהליכי גירושין, בעיות בריאות, התמודדות עם מוות).

סוגי טיפולים בולטים

הדרכת הורים היא תהליך ייעוצי בו רוכשים הורים לילדים מיומנויות וכלים להתמודדות עם קשיי הילד והאתגרים היומיומיים שמייצרת ההורות.
הדרכות הורים הן תוצר של ההבנה לגבי חשיבות המידע שיכולים הורים לרכוש ובכך להיות הורים טובים עוד יותר לילדיהם.

חשוב לדעת!

יש ערך מוסף לכך ששני ההורים ייקחו חלק בתהליך ההדרכה כדי לסייע ביצירת קו אחיד בהתמודדות.
בילדים הצעירים לטיפול רגשי הדרכת ההורים מהווה מוקד התערבות משמעותי ללא טיפול בילד.
הדרכת הורים הינה חלק אינטגרלי מכל עבודה טיפולית בילד, בעיקר במסגרת טיפולים רגשיים.

טיפול רגשי באומנויות

הטיפול באמצעות אומנויות הינו טיפול רגשי העושה שימוש בשפת האומנויות השונות לצרכי טיפול ושינוי רגשי. 
השימוש בשפה יצירתית, שאינה מילולית, מהווה אמצעי טבעי לביטוי רגשות ולחשיפת תכנים מעולמו הפנימי של הילד. 
הוא מסייע לחשוף ולהבין תהליכים נפשיים, להתמודד עם קונפליקטים פנימיים ולעבד חוויות באופן ייחודי, העושה שימש בסמלים, מטפורות ומיתוסים.
המפגש הטיפולי באומנויות מאפשר עבודה יצירתית בתוך מרחב מוגן, הנסמך על האמון הנרקם בין המטפל למטופל. 
המטפל הופך לעד בתהליך האמנותי שעובר המטופל.
באמצעות התבוננות זו יכול המטפל לעמוד על החוזקות והקשיים של המטופל וללוות אותו במסעו לחיזוק יכולת ההתמודדות שלו עם מצוקות רגשיות, שיפור התקשורת הבינאישית. 
בכך התהליך מאפשר צמיחה של תובנה והתקדמות אישית.

  • חשוב להדגיש כי אין צורך בכישרון או רקע אומנותי, כדי להיתרם מטיפול באומנויות, היות והתהליך הטיפולי באומנויות אינו מתבסס על שיפור איכות התוצר אלא על פיתוח יכולת ההבעה האישית והאותנטית.
  • הדרכת הורים מהווה חלק בלתי נפרד מהעבודה הטיפולית.

טיפול פסיכולוגי דרך משחק (PLAY THERAPY )

טיפול פסיכולוגי דרך משחק היא שיטה ידועה ויעילה לפתרון בעיות רגשיות.

  • המשחק הוא תהליך מרכזי בהתפתחות הרגשית של ילדים, ולכן הוא מהווה כלי מרכזי בטיפול הפסיכולוגי בילדים. 
    המשחק מהווה ערוץ תקשורת בין המטפל לילד:
  • מאפשר לילד לבטא משאלות, רגשות ומחשבות, כאשר הביטוי מתאפשר ביתר קלות מכיוון שנעשה דרך הדמויות הדמיוניות ולא באופן ישיר.
  • המשחק הטיפולי הוא כלי מרכזי ליצירה של שינוי. 
  • המשחק מאפשר למטפל להתוודע לעולמו הפנימי של הילד, מאפשר לילד לעבד ולהתמודד עם רגשות ועם קשיים פנימיים. 
  • המשחק מאפשר לילד לפתח מיומנויות של פתרון בעיות ולתרגל התנהגויות חדשות.
  • הדרכת הורים מהווה חלק אינטגרלי מהטיפול בילד.

שאלות נפוצות

לפני בחירת מטפל, כדאי לברר מהו הרקע המקצועי וההכשרה שלו. כמו כן חשוב לדעת כמה שנות ניסיון באמתחתו ובאלו אוכלוסיות. יש חשיבות בהתאם לאבחנה של הילד, לוודא שלפסיכולוג ניסיון וכלים לעסוק באותו תחום ספיציפי. מעל הכל תמיד תהליך טיפולי פסיכולוגי מתחיל במפגש ראשוני של המטפל עם ההורים (מפגש אנטייק). מטרתו של מפגש זה להכיר את הילד דרככם מחד ולהתרשם מהמטפל מאידך לפני שילדכם מתחיל תהליך טיפולי. התהליך הטיפולי הינו אינטראקציה בין המטפל למטופל, ומכאן יש חשיבות רבה להתאמה ולתחושה שניתן לעבוד יחד כדי לסייע ולקדם את הילד.
מטפלים רגשיים שונים (פסיכולוגי בהתמחויות שונות, תרפיסטים ביצירה והבעה וכו') עושים לעיתים שימוש בכלים משותפים כגון משחק, אומנות ויצירה, דרמה וכו'. אולם אופן החשיבה, סוג ומשך ההכשרה, ההתבוננות המקצועית הם אלו שיבדילו בין המטפלים השונים ומידת התאמתם לילד ולמשפחתו. נשמח לסייע ולכוון אתכם למצוא את המטפל המתאים לטובת טיפול רגשי עבורכם ועבור ילדכם.
טרום תהליך טיפולי מגדירים מהו הקושי ומהן המטרות הטיפוליות ובהתאם ניתן להעריך את משך התהליך הטיפולי. לעיתים מדובר על טיפול ממוקד מטרות וקצר מועד (לדוגמא טיפול קוגניטיבי התנהגותי) ולעיתים מדובר בתהליך ממושך שאורך חודשים. כמו כך יש מדדים נוספים שיש לקחת בחשבון כמו הצורך של המשפחה, הילד והמטרות הטיפוליות שהוגדרו. יש חשיבות מרובה במהלך הטיפול להעריך כל פעם מחדש את השגת המטרות שהוצבו, לצד הצבת מטרות טיפוליות עדכניות בהתאם להתקדמות בטיפול ולצרכים שמתעוררים.
לעיתים עצם ההתגייסות של המשפחה וההורים להביא את הילד לטיפול עשויה לייצר שיפור מיידי. לעיתים עם תחילת הטיפול נראה דווקא נסיגה בהתנהגות הילד, שכן המגע במוקדי הקושי ובמצוקות של הילד עלול לעורר ביטוי של רגשות ולסערה רגשית בשלבים הראשונים. במצב כזה רק לאחר תהליך עיבוד התכנים שהועלו ומתן כלים להתמודדות ייראה שיפור בתפקוד.
לפעמים בסוף המפגש הראשוני עם ההורים תתקבל החלטה שהטיפול יהיה רק בהורים ולא תהליך טיפולי ישיר בילד. אולם גם אם מתקבלת ההחלטה להתחיל תהליך טיפולי פסיכולוגי עם הילד, יש חשיבות רבה למעורבות של ההורים בתהליך ולמפגשים סדירים ועקביים בין המטפל להורים. יש חשיבות להבין איך הדינמיקה המשפחתית משפיעה על ההתנהלות והקשיים של הילד המגיע לטיפול. בתהליך ההדרכה ניתן להבין את התהליכים המשפחתיים, ההשפעות ההדדיות של ההורים על הילד ושל הילד על ההורים. ההורים עצמם חייבים לעבור תהליך של עיבוד התכנים והקשיים סביבם הם מביאים את הילד ולעיתים לקבל כלים שיסייעו להם להתמודד.