אבחון דידקטי

אבחון דידקטי הינו אבחון הכולל הערכה של היכולת הלימודיות של הילד ומספק תמונה אינטגרטיבית ביחס ליכולות הילד וקשייו.
באבחון מתבצעת הערכה של ההישגים בתחומי הלמידה השונים: קריאה, הבנת נקרא, חשבון, כתיבה וכתיב, קשב וריכוז, תהליכי זיכרון, התארגנות ואסטרטגיות למידה.
*האבחון מוכר ע"י משרד החינוך לצורך התאמות בבחינות בכל הרמות ☑️

בדקו אם ילדכם זקוק לאבחון ייעודי ←

מתי יש צורך באבחון דידקטי?

ישנם 3 מקרים מרכזיים בהם נוצר הצורך בביצוע איבחון דידקטי:

  1. כשיש צורך בהבנה רחבה יותר של מקורות הקושי הלימודי של הילד לצד מוקדי הכח שלו.
  2. לצורך בניית תוכנית התערבות מתאימה.
  3. במקרים בהם יש צורך בהתאמות בבחינות הבגרות ברמה 1+2.

מירב זבידה יאורי, מנהלת המרכז - על אבחון דידקטי

מטרת האבחון

  • מטרתו של האיבחון לבדוק ולזהות את קיומן של לקויות למידה, להעריך את מאפייני הלמידה של הילד ומוקדי הכוח שלו בתהליך הלמידה.
  • איבחון דידקטי מציע תוכנית התערבות בהתאם לממצאי האבחון. במידת הצורך, האבחון מפנה לאנשי טיפול נוספים להמשך אבחון / טיפול.

* האבחון הדידקטי נותן המלצות מפורטות להורים.
* האבחון הדידקטי נותן המלצות מפורטות לבית הספר: להתנהלות בכיתה ולהתאמות בדרכי ההיבחנות.

מאבחנת פסיכולוגית בתהליך שאלון אבחון פסיכודידקטי עם ילד בכיתה א

תהליך האבחון הדידקטי

  1. שליחת שאלונים למילוי להורים ולמסגרת הלימודית של הילד. לילדים בחטיבה ותיכון מתווספים שאלונים נוספים לתלמיד עצמו.
  2. איבחון דידקטי לבדיקת התפקוד הלימודי (כארבע שעות)
  3. ניתוח וקידוד ממצאי האבחון ע"י המאבחנת.
  4. שיחת סיכום עם ההורים לקבלת ממצאי האבחון, מסקנותיו והמלצות ליישום.
  5. הנפקת דוח סיכום מקיף מלווה את התהליך, תוך התייחסות להמלצות למסגרת הבית ספרית והתאמות לימודיות, המלצות לטיפול בהוראה מתקנת והפנייה לגורמי אבחון/טיפול נוספים במידת הצורך.

חשוב לדעת!

לכל ילד "פרופיל" אישי המורכב מיכולותיו וקשייו – בתהליך האבחוני חשוב  להתייחס לתמונה הרחבה, תוך התייחסות למרכיבים הספציפיים לכל ילד.
בהפניה לגורמים המטפלים חשוב לערוך היררכיה של הקשיים, למקד תחומי טיפול ולוודא כי מתקיים תיאום בין המטפלים השונים.

צוות המרכז ישמח לסייע בבחירת סוג האבחון המתאים ביותר לילדך.
לייעוץ ראשוני ופרטים נוספים צרו עמנו קשר!

אבחונים דידקטיים נוספים במרכז

אבחון דידקטי בחשבון

ניתן לבצע הרחבה לאבחון בחשבון ואבחון באנגלית בהתאם לצורך, בהמשך לאבחון הדידקטי הבסיסי.
מטרת האבחון לבדוק קיומה של לקות בסיסית בחשבון (דיסקלקוליה).
האבחון מתמקד בבדיקת יכולות החשיבה המתמטית, רמת הידע ביסודות המתמטיקה, בביצוע חישובים ובהבנה מרחבית.

אבחון דידקטי באנגלית

אבחון זה בודק את רמת הידע, אוצר המלים וכישורי הקריאה, הבנת הנקרא והכתיבה באנגלית.
מטרת האבחון לבדוק את השלכות לקות הלמידה על לימוד שפה שניה.
* האבחון מיועד לתלמידים המתקשים בלימוד השפה האנגלית.

שאלות נפוצות

אבחון דידקטי יכול לתת מענה רחב, כשעולות שאלות לגבי קשיים לימודיים. לחילופין יהיה צורך באבחון פסיכודידקטי במקרים הבאים: כשעולים במקביל גם קשיים רגשיים, כשמדובר בילד חטיבה/ תיכון שיתכן ויזדקק להתאמות לימודיות למבחנים מרמה 3 (כדוגמת מבחן מותאם ומבחן בע"פ), כשנדרש אבחון לוועדת השמה (כשעולה סימן שאלה לגבי התאמת המסגרת הלימודית הנוכחית) או לוועדת שילוב (כשעולה צורך בשעות תגבור בתוך המערכת החינוכית).
באבחון מתבצעת הערכה של ההישגים בתחומי הלמידה השונים: קריאה, הבנת נקרא, כתיבה וכתיב, קשב וריכוז, תהליכי זיכרון, התארגנות ואסטרטגיות למידה. במידת הצורך נעשית הרחבה גם לאנגלית וחשבון.
האבחון נעשה ע"י מאבחן דידקטי מוסמך בלקויות למידה, בעל תעודת של מאבחן.
ההמלצות במסגרת האבחון הדידקטי מתמקדות בהמלצות להורים למסגרת הביתית, למורה במסגרת הכתתית – התאמות בדרך ההוראה, כולל התייחסות להתאמות במבחנים והמלצות מפורטות לטיפול בהוראה מתקנת (יוצא נספח מפורט המתייחס לכלי העבודה ודרכי עבודה המותאמים לילד עפ"י הכוחות והקשיים שעלו באבחון).
לרב, בתי הספר דורשים לצורך וועדת שילוב (הבודקת זכאות לשעות תגבור במסגרת בי"ס) אבחון פסיכודידקטי. עם זאת, לא תמיד יש הכרח מקצועי לעשות אבחון פסיכודידקטי מורחב עפ"נ אבחון דידקטי. יש לבדוק מראש מול המערכת הבית ספרית מה הדרישות שלהם.