הוראה מתקנת בקריאה

הוראה מתקנת בקריאה הינה תהליך של הוראה, המותאמת לקשיים ולכוחות הספציפים של הילד בקריאה, במטרה לסייע לו לצמצם פערים ע"י שימוש בערוצים חזקים שלו.
הקריאה
היא תהליך מנטלי קוגניטיבי שמטרתו הבנת המשמעות.
תהליך זה הינו תהליך התפתחותי, המבוסס על
ידע קודם, יכולת פענוח, שטף ויעילות.
המטרה היא לקיים תהליך ההוראה בדגש על הפיכת הקריאה ממתסכלת ובלתי יעילה למהנה ומעשירה.

 

< class="section_title section_title_color" itemprop="headline">הוראה מתקנת בקריאה - קשיים לזיהוי הצורך בטיפול

קשיים בקריאה יכולים לבוא לידי ביטוי ב:

  • קריאה איטית
  • קריאה לא מדוייקת
  • קושי בהבנת הנקרא
  • הימנעות מקריאה של טקסטים.

הקשיים יכולים לנבוע ממקורות קושי שונים ובהתאם להם נבנה התהליך הטיפולי.

< class="section_title section_title_color" itemprop="headline">מה כולל הטיפול?

הוראה מתקנת בקריאה כוללת חיזוק אבני היסוד: עיצורים ותנועות, מודעות פונולוגית (שימוש בחריזה, צליל פותח וסוגר), עיבוד מידע וזיכרון חזותי, עיבוד מידע וזיכרון שמיעתי, עבודה על סימני הניקוד ועבודה על שטף הקריאה.

במקביל עובדים בהוראה המתקנת בקריאה על הקניית אסטרטגיות של הבנת הנקרא הכוללות מתן כלים לאיסוף מידע רלבנטי, עיבוד וארגון המידע לאחר הקריאה ושימוש במידע במהלך הכתיבה.