קשיי התארגנות בגן – איך נקבע את מקור הקושי? איתור ומניעה

יכולת התארגנות הינה יכולת בסיסית ללמידה מיטבית.
הפרופיל התפקודי של ילד עם קשיי התארגנות יכול להראות שונה מילד לילד, ולהעיד על מקורות קושי שונים. 
מכאן חשובה הסתכלות רחבה על תפקודיו השונים של הילד מעבר לתפקודי ההתארגנות. 
התמונה הרחבה תאפשר להגיע לכלל מסקנה מי הגורם המקצועי שיוכל לתת המענה המדוייק ביותר, ובהתאם לבנות תוכנית טיפול אופטימלית.

הקדמה כללית

הפרופיל התפקודי של ילד עם קשיי התארגנות יכול להראות שונה מילד לילד, ולהעיד על מקורות קושי שונים.
הסתכלות רחבה על תפקודיו השונים של הילד תאפשר להגיע לכלל מסקנה מי הגורם המקצועי שיוכל לתת המענה המדוייק ביותר.
בהתאם למקור הקושי נוכל לבנות תוכנית טיפול מותאמת.
מקור הקושי יכול להיות קשבי, רגשי, מוטורי או קוגניטיבי.
קשיי התארגנות הינם תופעה שכיחה אצל ילדים וניתן לזהותה כבר בגיל הגן.
התערבות מתאימה בבית ובגן יכולות להקל על המצוקה שחווה הילד, לצמצם את חווית התסכול שלו ולשפר משמעותית את איכות החיים. 

מי אנשי המקצוע היכולים לקחת חלק בתהליך האבחון?

 נוירולוג (כחלק מאבחון קשב וריכוז)

קושי בתפקודי התארגנות ותפקודי ניהול עצמי יכול להיות חלק מתמונה כוללת של הפרעת קשב וריכוז.
אבחון הפרעת קשב הינו תהליך הערכה, המיועד לבדוק קיומה של הפרעת קשב.
האבחון נערך ע"י רופא המתמחה בתפקודי קשב וריכוז. 

תהליך האבחון מורכב ממספר שלבים מרכזיים:

•  איסוף אינפורמציה תפקודית רחבה על הילד ותפקודו בתחומי החיים השונים דרך שאלונים.
•  ראיון אישי של הרופא עם ההורים לצורך קבלת נתונים מקיפים אודות תלונות הנבדק, הסטוריה רפואית, משפחתית, נפשית ותפקודו ביום – יום.
•  בדיקה רפואית
•  שיחת סיכום תהליך אבחון קשב וריכוז שמטרתה לסכם את ממצאי האבחון, מקור הקושי והמלצות לטיפול.

מרפאה בעיסוק (כחלק אבחון ריפוי בעיסוק)

אבחון ריפוי בעיסוק נערך ע"י מרפאה בעיסוק לאורך שלושה מפגשים. 
שניים ראשונים לצורך אבחון הילד והתבוננות על תפקודיו, והשלישי מיועד לשיחת סיכום עם ההורים. 
  • המרפאה בעיסוק עושה שימוש בכלי אבחון סטנדרטיים, תצפיות, שאלונים מהמסגרת הלימודית בה נמצא הילד ושיחה עם ההורים. 
  • ההערכה של מרפאה בעיסוק רחבה וכוללת התייחסות לתחומים רבים: מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה וגרפומוטוריקה, תפיסה וקוגניציה (למידה, חשיבה), התארגנות ביומיום (לבוש, רחצה, אכילה) ועוד. 
  • האבחון מותאם אישית לכל ילד, בהתאם לסיבת ההפניה, לגיל הילד ולמטרת האבחון. 
  • סיכום התהליך נעשה ע"י מרפאה בעיסוק, השוקלת הצורך בטיפול/ מעקב או הדרכת הורים.

פסיכולוגית (כחלק מאבחון פסיכולוגי)

אבחון פסיכולוגי הינו אבחון כוללני המשלב את התחום השכלי והרגשי של הילד ומספק תמונה אינטגרטיבית ביחס ליכולותיו וקשייו. 
 
 מה כולל אבחון פסיכולוגי?
  • האבחון כולל מבחן אינטליגנציה להערכת היכולות הקוגניטיביות של הנבדק.
  • האבחון מתמקד בהערכת התפקוד הרגשי – חברתי – התנהגותי, תוך שימוש במבחנים השלכתיים. 
       נעשית הערכה של  כוחות הילד, יכולת ההתמודדות עם קשיים, הדימוי העצמי, תוך התייחסות למקומו וליחסיו במשפחה.

מטרתו של האבחון פסיכולוגי: 

  • בניית פרופיל תפקודי של הילד. 
  • בחינת תחומי החוזק והקושי של הילד.
  • משמש כבסיס להתערבות וקידום בתחום הקוגניטיבי והרגשי. 
  • מתן המלצות מפורטות להורים.
האבחון הפסיכולוגי מורכב ממספר שלבים:
  1. שאלונים להורים ולגננת.
  2. שיחה של הפסיכולוגית עם ההורים לצורך קבלת תמונה תפקודית מקיפה אודות הילד.
  3. אבחון לבדיקת ההבטים הקוגניטיביים והרגשיים.
  4. מפגש סיכום התהליך: שיחה של הפסיכולוגית עם ההורים לקבלת ממצאי האבחון, מסקנותיו והמלצות ליישום.