ריפוי בעיסוק

ריפוי בעיסוק הוא מקצוע טיפולי – חינוכי – שיקומי, אשר מטרתו לספק לילד ולמשפחתו כלים ומיומנויות אשר יאפשרו לו להתמודד עם דרישות החיים, בתחומי הלמידה, המשחק, שעות הפנאי ובפעילות החברתית.

בדקו אם ילדכם זקוק לאבחון ייעודי ←

האבחון

מתי כדאי לפנות לאבחון ריפוי בעיסוק?

כדאי לפנות לאבחון כשיש קושי באחד או יותר מהתחומים הרשומים מטה, המפריע להסתגלות של הילד בחיי היום – יום:

ליקויים בוויסות תחושת המגע

  • הרתעות ממגע פיזי או לחילופין חיפוש מתמיד אחר מגע
  • היבהלות ממגע בלתי צפוי
  • קושי במפגש עם מרקמים שונים של בדים
  • הימנעות ממשחק בחומרים: חול, צבעי אצבעות, פלסטלינה, חימר, דבק

ליקויים במוטוריקה גסה

  • סרבול בתנועות הגוף/ הימנעות מפעילות מוטורית (טיפוס, נידנוד, קפיצה, מתקני חצר).        
  • היתקלות באנשים וחפצים.
  • קושי לבצע משימות הדורשות תיאום בין שני צידי הגוף/ בין אברי הגוף.
  • קושי עם משימות של תזמון ורצף כגון התמסרות בכדור, קפיצה בחבל וכו'.
  • בישיבה יציבה לקויה – גב כפוף, תנועתיות מרובה

ליקויים במוטוריקה עדינה וגרפו מוטוריקה

  • מאמץ מוטורי מוגבר, ו/או התעייפות.
  • שימוש בכוח לא מותאם למשימות.
  • אחיזת עיפרון או מספריים בצורה לא יעילה, המקשה על פעילות רציפה ותוצרים נמוכים.
  • סרבול כללי וקושי לדייק בגזירה, השחלה, בנייה וציור מכוון.
  • הימנעות מהתמודדות של פעילויות של מוטוריקה עדינה (גזירה, יצירה) וגרפומוטוריקה.

ליקויים בתפיסה חזותית

  • קושי להבחין בין דומה לשונה.
  • קושי להבחין בכיוונים, קושי בבניית השלם עפ"י חלקיו.
  • קושי בהתמצאות במרחב.
  • קושי בזיכרון חזותי.

במצבים של ליקויים בוויסות תחושת המגע

  • ליקויים במוטוריקה גסה.
  • ליקויים במוטוריקה עדינה וגרפו מוטוריקה.
  • ליקויים בתפיסה חזותית.
  • קושי להבחין בין דומה לשונה.
  • קושי להבחין בכיוונים, קושי בבניית השלם עפ"י חלקיו.
  • קושי בהתמצאות במרחב.
  • קושי בזיכרון חזותי.

חשוב לזכור שמרפאה בעיסוק מומחית בתחום הילדים צריכה להיות בעלת הכשרה אקדמית ומקצועית מתאימה.

 

תהליך האבחון

אבחון ריפוי בעיסוק מתקיים לאורך שלושה מפגשים, מתוכם שניים ראשונים לצורך אבחון הילד והתבוננות על תפקודיו והשלישי מיועד לשיחת סיכום עם ההורים.

באבחון המרפאה בעיסוק עושה שימוש בכלי אבחון סטנדרטיים, תצפיות, שאלונים מהמסגרת הלימודית בה נמצא הילד ושיחה עם ההורים.

ההערכה רחבה וכוללת התייחסות לתחומים רבים כגון:

  • מוטוריקה גסה
  • מוטוריקה עדינה וגרפומוטוריקה
  • תפיסה וקוגניציה (למידה, חשיבה)
  • התארגנות ביומיום (לבוש, רחצה, אכילה)
  • ועוד.

ההערכה מותאמת אישית לכל ילד, בהתאם לסיבת ההפניה, לגיל הילד ולמטרת האבחון.

בסיכום התהליך המרפאה בעיסוק שוקלת הצורך בטיפול/ מעקב או הדרכת הורים.

הטיפול

תחומי טיפול עיקריים

ויסות ועיבוד חושי

ויסות חושי הנו תהליך מרכזי של עיבוד מידע הכולל את כל מערכות החושים.
תהליך זה מתייחס ליכולתו של הילד לארגן את תגובותיו
לגרייה באופן מותאם.
מערכת העצבים המרכזית קולטת את הגירויים הבאים מהמערכות החושיות-תנועתיות, מעבירה אותם למוח,
שם הם מפוענחים, מעובדים ומאורגנים ליצירת תגובה הסתגלותית המתאימה לאופי הגירוי ולסביבה.
תהליך הוויסות מאפשר לפרט להשיג רמה אופטימלית של פעילות ולהתאים את עצמו לאתגרים של חיי היומיום.

מוטוריקה גסה ועדינה
מוטוריקה גסה – פעילויות תנועתיות המערבות מס' רב של קבוצות שרירים, בדרך כלל בתנועות גדולות. כתפיים, גוו, רגליים.
כוללת פעילויות כגון ריצה, קפיצה, משחקי כדור, פעילות בחצר עם מתקנים.
מוטוריקה עדינה – תנועה המערבת מס' קטן של קבוצות שרירים בידיים, בדרך כלל בתנועות קטנות, עדינות ומדויקות.
כוללת פעילויות
כגון: גזירה, השחלה, משחקים עדינים, לעיסה.

גרפו מוטוריקה

היכולת להשתמש בכלי כתיבה בצורה המתאימה לגיל ההתפתחותי בו נמצא הילד.
אחיזה בשלה מצריכה הפרדת תנועה יעילה, יד מיוצבת, אחיזה מותאמת גיל המאפשרת מניפולציה בכלי הכתיבה ופעילות ממושכת ללא התעייפות.

תפיסה חזותית
התפיסה הינה תהליך באמצעותו מארגן האדם ומפרש את הגירויים שהוא מקבל מסביבתו החיצונית והפנימית, באמצעות חושיו.
התפיסה הופכת יעילה יותר כאשר מידע מתקבל סימולטנית מכל החושים באמצעות התכלול הבין-חושי.

התארגנות
היכולת לפעול בצורה היעילה ביותר מבחינת זמן, מקום, סדר העבודה וסביבת העבודה.
ילדים רבים מתקשים בארגון הזמן,
בקביעת סדר העדיפויות לעיסוקים השונים, בארגון סביבת הפעילות ובסדר וארגון הפעילות.

תפקודי ADL – תפקודי היום יום
היכולת לפעול בצורה עצמאית בכל הקשור לתפקודי יומיומיים של אכילה, לבישה והסרת בגדים, נעילת נעליים ושריכת שרוכים, נקיון הגוף, ניידות ועוד.

 

תהליך טיפול ריפוי בעיסוק ומטרתו

הטיפול הינו מפגש חווייתי ומהנה, המבוסס על משחק. המשחק הינו האמצעי לביצוע התכנית הטיפולית הנקבעת לאור ממצאי האבחון.

התוכנית הטיפולית הינה אישית ומותאמת באופן ייחודי לילד ולצרכיו.
הטיפול הוא לרב פרטני (אך עשוי להיות גם בזוגות או בקבוצות קטנות, לפי הצורך), ונערך בדרך כלל פעם או פעמיים בשבוע .

* אנו רואים חשיבות רבה לנוכחות ההורים בחדר הטיפולים לצורך מעקב אחר ההתפתחות של הילד וקבלת כלים ליישום ותרגול במסגרת הביתית.