גורמים וסיווגים
- גורמים התלויים במילים ספציפיות – מילים מסוימות מועדות יותר לשגיאות כתיב מאחרות (כגון מלים נדירות, מלים ארוכות, מלים המתורגמות משפות אחרות, מילות תפקוד לדוגמא: עם – אם).
- גורמים התלויים בשפה – בשפות שונות יש שכיחויות שונות של אפשרויות לטעות בכתיב. בעברית יש אפשרויות רבות לשגיאות כתיב ממספר סיבות:
– עקב היעלמותם של מספר צלילים מהשפה (בעברית קדומה/ בעדות שונות היתה הבחנה בין ההגיה של עיצורים שונים כגון א – ע).
כיום בשפה הדבורה היטשטשה האבחנה אך נשארו שני ייצוגים לאותו צליל.
– הידמות הצליל של זוג אותיות משונות לדוגמא ג-ק.
– קיומן של מלים ללא חוקיות באופן כתיבתן כגון: "עכשיו". - לקויים באחד ממרכיבי תהליך הכתיבה (דיסגרפיה).
- ילדים המאובחנים עם קשיי קשב וריכוז יתקשו יותר בלימוד כתיב נכון בשל אימפולסיביות וחולשה במנגנוני בקרה.
סיווג של שגיאות הכתיב:
- שגיאות פונטיות
- שגיאות אורתוגרפיות
- שגיאות מורפולוגיות
- שגיאות גסות
סוגים ודוגמאות
שגיאות אורתוגרפיות:
שגיאות הכוללות רק הפרה חזותית (אורתוגרפית) של המילה, כלומר הכתיב של האותיות שונה בעוד הצליל שלהן זהה.
• החלפה בין ט' ל- ת'. לדוגמה: חטול = חתול
• החלפה בין כ' ל- ח'. לדוגמה: מחנסיים = מכנסיים
• החלפה בין כּ' ל- ק'. לדוגמה: קדור = כדור
• החלפה בין ו' ל- ב'. לדוגמה: אביר = אויר
• החלפה בין ס' ל- שׂ'. לדוגמה: סרוך = שרוך
• החלפה בין א', ה' ו – ע'. לדוגמה: עויר = אויר
שגיאות מורפולוגיות:
שגיאות הכוללות הפרה חזותית של המילה על רקע של ידע דקדוקי חסר.
• שגיאות באותיות השורש. לדוגמה: מחשפה = מכשפה, שהלתי = שאלתי
• שגיאות באותיות הפונקציה – מוספיות של תבנית המילה.
לדוגמה: שאלטי = שאלתי, ידב = ידיו, שה ראיתי = שראיתי, הטרחץ = התרחץ, וה הילד = והילד ועוד.
שגיאות גסות:
היעדר קשר בין הזהות החזותית לזהות הצלילית.