קשיי התארגנות במסגרות שונות
כיצד נראה ילד בגן עם קשיי התארגנות?
- קושי במעברים ובהפנמת סדר יום.
- מעבר משולחן לשולחן ללא משחק משמעותי.
- צורך בדרבון חיצוני.
- התנהלות איטית.
- דפוס עבודה פזיז עם תוצרים לא גמורים.
- קושי לעבוד באופן עצמאי וצורך בתיווך, בעיקר במשימות הדורשות רצף.
- סביבה מבולגנת בזמן היצירה והארוחה.
- שכחנות ופזרנות – שוכח ציוד בגן (חלקי לבוש), או חוזר עם ציוד שאינו שלו.
- הרגלי עבודה שאינם שיטתיים – דפוס עבודה אקראי ולא שיטתי.
- לעתים קושי בוויסות הרגשי. קושי זה בא לידי ביטוי בתגובות לא פרופורציונליות לסיטואציה, תגובות שאינן ניתנות לצפייה מראש.
- תסכול בסיטואציות של קושי/ כישלון, הן של הילד והן של הסביבה.
- ירידה בדימוי העצמי בעקבות חווית תסכול וכישלון
- דחיינות: דחייה של משימות שהילד צריך לבצע.
- הימנעות ממשימות שהילד צופה שיתקל בהן בקושי.
כיצד נראה ילד בבי"ס עם קשיי התארגנות?
- מגיע עם ילקוט לא מאורגן, שוכח חלק מהציוד בבית, מאבד ציוד.
- הציוד האישי מבולגן על כל השולחן, קרוע, מלוכלך.
- מתעמת עם הסובבים.
- מתקשה ברכישת החומר – אסטרטגיות לא יעילות.
- מתנסח בצורה לא מאורגנת בכתב ובע"פ.
- תיפקוד לימודי לקוי – לא מבצע משימות, מגיש עבודות באיחור, שוכח ללמוד למבחנים.
- קשיים בתהליכי זכירה בשל חוסר ארגון בתהליכי החשיבה.
- דפוס עבודה אקראי ולא שיטתי.
- נע בחוסר שקט.
- לא עומד בקצב.
- שכחנות, פזרנות, דחיינות.
- מתוסכל, מתנתק, "מרים ידיים".
איך נשפר את תפקודי ההתארגנות של הילד בגן?
1) סדר יום צפוי עד כמה שניתן:
ניתן להכין את הילדים בכל בוקר מה סדר היום הצפוי לאותו יום.
2) הטרמה:
אם סדר היום עומד להשתנות יש לתת הרבה הקדמות והכנות מראש לקראת השינוי והחריגה מהשגרה.זאת במטרה לסייע לילד לחוות את המעבר מפעילות אחת לשניה בהצלחה.
3) כללים ברורים בגן – כללים שמבהירים את ציפיות הגננת מהילדים:
יש ליצור כללים שיהיו ברורים לילד. הילד יכול להירגע במעט כאשר הוא יודע מה מצופה ממנו. שגרה וחזרתיות יוצרים הרגשת בטחון ורוגע. חיזרו על דבריכם שוב ושוב כדי להזכיר לילדים מהי המסגרת והכללים בה.
4) התאמת דרכי הוראה של הגננת ולימוד כישורי ארגון בגן:
בשל הקושי בהבנייה עצמית יש לעזור לילדים לבנות סביבת עבודה מובנית:
- פירוק משימות ארוכות ומורכבות למשימות קצרות.
- דגש על הוראות ברורות, תוך שימוש במשפטים קצרים.
- בנוסף להוראות מילוליות מתן דוגמאות למשימות מורכבות.
- שימוש באמצעי המחשה חזותים (תמונות, וכו').
- תיווך הגננת ללמידה מאורגנת ושיטתית.
- מיקום קבוע של הציוד בגן: ספרים, צבעים, חומרי יצירה, מעילים על מנת שהילדים ימצאו אותם בקלות.
- מתן חיזוקים חיוביים על עמידה בלו"ז וסיום מטלות.
5) הדגמה של שיטות יעילות לעבודה:
- לימוד בקרה על תוצרי עבודתם – איך לעקוב אחר טיב ביצוע המשימה והאם הושלמה.
יש להשתמש במשוב שיכול לסייע לילד לקבל תובנה והבנה עצמית.
שאלות כמו: "איך לדעתך יכולת לומר זאת אחרת?" - תכנון סדרי עדיפויות כיצד לסיים מטלות.
- נטרול גורמים המסיחים את הדעת.
- ארגון סביבת העבודה של הילד כגון: ארגון השולחן.
- חיזוקים לילד כשמתארגן היטב למשימה. חשוב לחזק את הילד באופן אישי וקבוצתי במטרה לחזק את הדימוי העצמי שלו.
- חשיבות לחזק גם מאמץ ונסיונות ולא רק לפי טיב התוצאה.
- מתן משימות המזמנות הצלחה, לצורך חיזוק הערך העצמי של הילד.
- לא להתאכזב מהילד כשנכשל/ אינו מצליח במשימות ולעמוד לצידו.
- חשיבות בהבנה, הכלה וחיזוק רגשי של הגננת במצבים של תסכול ואכזבה.
איך נשפר את תפקודי ההתארגנות של התלמיד בכיתה?
מי אנשי המקצוע היכולים לקחת חלק בתהליך האבחון?
נוירולוג (כחלק מאבחון קשב וריכוז)
קושי בתפקודי התארגנות ותפקודי ניהול עצמי יכול להיות חלק מתמונה כוללת של הפרעת קשב וריכוז.
אבחון הפרעת קשב הינו תהליך הערכה, המיועד לבדוק קיומה של הפרעת קשב.
האבחון נערך ע"י רופא המתמחה בתפקודי קשב וריכוז.