מאפיינים של תפקוד לקוי במסגרת – "דגלים אדומים"

כולנו כהורים מתחבטים לעיתים בשאלות לגבי התאמת ילדינו למסגרת בה הוא נמצא:

האם הילד מתפקד בהתאם למצופה ממנו? על מה מעידים הקשיים איתם הוא מתמודד?

האם התפקוד בטווח הנורמה או חורג ממנה? האם יש צורך בתהליך אבחוני?

שאלות אלו ורבות אחרות מציפות לעתים אותנו ההורים, מתוך דאגה לתפקודם של ילדינו.

סוגי קשיים וליקויים בגן הילדים

בנקודות הרשומות מטה ניסינו לאפיין סוגי קשיים העלולים לצוץ בהתמודדות הילד במסגרת היומיומית שלו. קשיים אלו יכולים לרמז על קושי תפקודי.
 
חשוב לציין שלא כל קושי מחייב פנייה לאבחון, אלא עוזר לך ההורה במיקוד הקשיים של הילד לדיון מול הגננת.
 
ליקויים בוויסות תחושת המגע:
  • הרתעות ממגע פיזי או לחילופין חיפוש מתמיד אחר מגע.
  • היבהלות ממגע בלתי צפוי.
  • קושי במפגש עם מרקמים שונים של בדים.
  • הימנעות ממשחק בחומרים: חול, צבעי אצבעות, פלסטלינה, חימר, דבק.
  • קשיים בריכוז עקב השקעת אנרגיה רבה בהימנעות ממגע.
  • תת רגישות למצבים כמו נזלת על הפנים, רוק וכו'.
  • תת רגישות לכאב.
ליקויים במערכת התנועה:
  • סרבול בתנועות הגוף.
  • היתקלות באנשים וחפצים.
  • קושי לבצע משימות הדורשות תיאום בין שני צידי הגוף/ בין אברי הגוף.
  • קושי לבצע תנועות עם חצייה של קו האמצע ובעקבות כך להחליף בין הידיים באמצע משימה, או להטות את הגב.
  • בישיבה יציבה לקויה – גב כפוף, תנועתיות מרובה.
ליקויים בתכנון תנועה:
  • קושי עם משימות של תזמון ורצף כגון התמסרות בכדור, קפיצה בחבל וכו'.
  • איטיות בלימוד מטלות, בעיקר מטלות מורכבות.
  • קושי במשחקי בנייה ובפעילויות גרפיות,המצריכות תכנון והתייחסות לדגם.
  • תלות ובקשת עזרה מהסביבה בכל התמודדות עם מצב חדש, או לחילופין שתלטנות ומתן הוראות לאחרים.
ליקויים בתפיסה חזותית:
* קושי להבחין בין דומה לשונה.
* קושי להבחין בכיוונים, קושי בבניית השלם עפ"י חלקיו.
* קושי בהתמצאות במרחב.
* קושי בזיכרון חזותי.
 
ליקויים במוטוריקה עדינה וגרפומוטוריקה:
  • בישיבה – יציבה לקויה (גו כפוף, תנועתיות).
  • הילד משקיע מאמץ מוטורי מוגבר, ו/או מתעייף מהר.
  • שימוש בכוח לא מותאם למשימות.
  • הילד מחזיק עיפרון או מספריים בצורה לא יעילה, המקשה על פעילות רציפה ואיכותית, קצב איטי ותוצרים נמוכים.
  • סרבול כללי וקושי לדייק בגזירה, השחלה, בנייה וציור מכוון.
  • הימנעות מהתמודדות של פעילויות של מוטוריקה עדינה (גזירה, פעילויות יצירה) וגרפומוטוריקה.
קשיים בארגון ולמידה:
  • תלות יתר במבוגר, חוסר יכולת לעבודה באופן עצמאי.
  • קושי בזיהוי וזכירה של שמות, צבעים.
  • קושי בזיהוי וזכירה של ספרות ואותיות (קושי בזיהוי שמו/ שמות ילדים אחרים).
  • חוסר עניין ב"מילה הכתובה" (אינו מגלה ניצני אוריינות).
  • קושי בקשב וריכוז: פעילות יתר קיצונית, היסח דעת יחסית לקבוצת הגיל, נטייה ל"בריחה" והינתקות מהנעשה.
קשיים בהתפתחות רגשית – חברתית:
  • קשיי הסתגלות למסגרת הגן, קושי במעברים וקשיי פרידה.
  • קושי בדחיית סיפוקים ושליטה בדחפים.
  • סף תסכול נמוך.
  • התפרצויות זעם קיצוניות.
  • בדידות חברתית.
  • קושי ביצירת קשרים עם ילדים ומבוגרים.
  • קושי בהבנת מצבים חברתיים, בקבלת חוקי משחק ובעבודה בקבוצות.
  • ילד עצוב, נסוג, חסר שמחת חיים – כמאפיינים את התנהלותו הכללית.
  • רמת משחק נמוכה (אין משחק סימבולי).
ליקויים בתחום השפה:
  • תוכן – אוצר מילים נמוך (שמות עצם, מושגי יחס, פעלים ספציפיים, הפכים, כינויי גוף וכד'), קושי בהכללה ובקטגוריזציה, קושי בשיום ושליפה.
  • קושי בהבנת הוראות.
  • צורה – טעויות דקדוקיות כגון: הטיות גוף לא מתאימות, הטיות של שימוש בבנין שגוי, שימוש לא תקין בזכר/נקבה, שימוש בספרות לא מתאימות.
  • תחביר – משפטים קצרים מידי, פשוטים, מחוברים או מורכבים, החלפת מלים במשפט, המשנים את התוכן או מובנותו.
  • היגוי – הגייה לא נכונה של צלילי השפה בהתאם לטבלת רכישת ההגוי, השמטה, החלפה ושיבוש.
  • שימוש  – אינו נענה לג'סטות ולתקשורת לא מילולית. אינו בונה דו – שיח (לא עונה על שאלות, לא יוצר שאלות, לא מחכה לתשובה לשאלותיו). 
אין צורך בתקשורת עם האחר,  אין התייחסות לדברי האחר.
אין התייחסות לצרכי האחר ולרגשותיו, באופן מילולי.
 
ליקויים בתחום הדיבור:
  • מובנות דיבור לא תקינה, בשל היגוי לא ברור.
  • שטף דיבור איטי/מהיר מידי.
  • חוסר שטף המלווה בחזרות, תנועות לוואי, ומודעות הילד לדיבורו (הימנעות, לחץ וחרדה).
  • עוצמת קול נמוכה/גבוהה מידי.
  • צרידות גבוהה.
ליקויים בתחום התקשורת:
  • הימנעות מקשר – עין, או קשר- עין לא עקבי.
  • קושי בפיתוח דרכי ביטוי לא מילולי ומילולי.
  • היעדר משחק דמיוני ספונטני ומגוון, קשיים בחיקוי במשחקים חברתיים.
  • קושי ליזום ולנהל דו – שיח.
  • דיבור תבניתי חזרתי וסטריאוטיפי שלא על מנת ליצור דו – שיח.
ליקויים בשמיעה:
  • שמיעת מוסיקה/טלוויזיה בקול רם.
  • צורך בהסתכלות על בן השיח (קריאת שפתיים).
  • חוסר תגובה לגירוי שמיעתי.
  • חוסר אבחנה בין צלילים.
  • דיבור בקול רם.

חשוב לדעת!

באבחון בריפוי בעיסוק נעשה שימוש בכלי אבחון סטנדרטיים, תצפיות ושאלונים מתוך מטרה לבצע הערכה רחבה וכוללת, תוך התייחסות לתחומים רבים: מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה וגרפומוטוריקה, וויסות חושי, תפיסה וקוגניציה (למידה, חשיבה), התארגנות ביומיום (לבוש, רחצה, אכילה) ועוד.
* ההערכה מותאמת אישית לכל ילד, בהתאם לסיבת ההפניה, לגיל הילד ולמטרת האבחון.
* בסיכום התהליך המרפאה בעיסוק שוקלת הצורך בטיפול/ מעקב או הדרכת הורים.

סוגי קשיים וליקויים בבית הספר

כתיבה (מיומנויות מוטוריות):
  • בישיבה – יציבה לקויה (גו כפוף, תנועתיות).
  • הימנעות מהתמודדות עם פעילויות גרפומוטוריות.
  • אחיזת עיפרון לא יעילה, המקשה על פעילות רציפה ואיכותית, קצב איטי ותוצרים נמוכים.
  • השקעת מאמץ מוטורי מוגבר, ו/או התעייפות, שימוש בכוח לא מותאם.
איכות הכתיבה:
  • גודל אותיות לא אחיד.
  • כתיבת איטית ומסורבלת.
  • קשיי התארגנות במחברת (רווח בין אותיות ובין מלים, התייחסות לשוליים , כתיבה בתוך שורה).
  • קושי בהעתקה מהלוח.
  • פערים בין יכולת הבעה בכתב ובע"פ.
קריאה:
  • הימנעות מהתמודדות עם משימות של קריאה.
  • קריאה משובשת ואיטית.
  • מובנות קריאת טקסט ירודה.
  • קושי בשחזור טקסט ובהפקת מידע ממנו.
  • שיבושים בקריאה – החלפת אותיות במילה או בין מלים, הוספת/השמטת אותיות.
הבנת הנקרא:
  • קושי בהבנת הוראות.
  • קושי להבחין בין עיקר לטפל (רעיון מרכזי).
  • קושי בהסקת מסקנות.
הרגלי עבודה והתארגנות:
  • תלות יתר במבוגר, חוסר יכולת לעבודה באופן עצמאי וצורך בתיווך חיצוני.
  • קושי להתארגן עם הציוד שלו (סידור ילקוט והוצאת דברים).
  • איטיות כללית בתפקוד.
  • הרגלי עבודה לקויים (הכנת שיעורי בית).
  • מוסחות, קושי לסיים מטלות.
תפקוד רגש – חברתי:
  • קושי בדחיית סיפוקים ושליטה בדחפים.
  • אימפולסיביות.
  • סף תסכול נמוך.
  • התפרצויות זעם קיצוניות.
  • קושי ביצירת קשרים עם ילדים ומבוגרים
  • בדידות חברתית.
  • קושי בהבנת מצבים חברתיים ובקבלת חוקי משחק.
  • ילד עצוב, נסוג, חסר שמחת חיים – כמאפיינים את התנהלותו הכללית.