הפרעת קשב וריכוז בילדים (ADHD)

הפרעת קשב וריכוז בילדים (Attention Deficit Hyperactivity Disorder – ADHD), הינה הפרעה נוירופסיכיאטרית מולדת, המתאפיינת בדפוס ממושך (מעל חצי שנה) של חוסר קשב עם או בלי פעלתנות יתר ואימפולסיביות ברמה גבוהה יותר מהמצופה על פי גיל כרונולוגי או התפתחותי.
הפרעת קשב וריכוז בילדים הינה אחת מההפרעות השכיחות ביותר המתפתחות אצל ילדים.

בדקו אם ילדכם זקוק לאבחון ייעודי ←

הפרעת קשב וריכוז בילדים משפיעה על כל תחומי החיים

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז סובלים מקשיי תפקוד בסביבות מרובות, הכוללות את הבית, בית הספר/גן וכן קשיים ביחסים בין אישיים עם הסובבים אותם – משפחה ומסגרות חברתיות.

  • קשיים לימודיים – צורך בתיווך, איטיות בתפקוד/ פזיזות לעיתים על חשבון איכות הביצוע, פטפטנות, קשיי התארגנות – קושי להתארגן עם הציוד, מחברות מבולגנות.
  • קשיים בוויסות התנהגותי ושליטה עצמית – יכול לבוא לידי ביטוי בסף תסכול נמוך, התפרצויות זעם, עקשנות, תנודות במצב הרוח, דימוי עצמי נמוך.
  • קשיים חברתיים – דחייה חברתית, קושי ביצירת קשרים חברתיים
  • תפקודים ניהוליים – קושי בתפקודי בקרה

טיפול בהפרעת קשב וריכוז בילדים

ישנם מספר עקרונות חשובים בטיפול בהפרעת קשב וריכוז בילדים:

  • חשוב שהטיפול בהפרעת קשב וריכוז בילדים יהיה רב מערכתי.
  • יש לקחת בחשבון את ההיבט הרפואי לצד התייחסות טיפולית לתפקודים המושפעים מהפרעת הקשב.
    לרוב בעיית קשב וריכוז אינה פועלת בצורה ממוקדת, אלא כהפרעה כוללת המשפיעה על תחומי תפקוד שונים.
  • הטיפול חייב להתמקד בילד עצמו, משפחתו והמערכת החינוכית בה הוא נמצא (גן/ בי"ס).

אבחון הפרעת קשב וריכוז (ADHD)

אבחון הפרעת קשב וריכוז הינו תהליך הערכה, המיועד לבדוק קיומה של הפרעת קשב אצל מבוגרים וילדים.

האבחון נערך ע"י פסיכיאטר או נוירולוג מומחה להפרעות קשב וריכוז.

מה מטרת האבחון?

לאבחון הפרעת קשב וריכוז 3 יעדים מרכזיים:

– לקבל תמונה מלאה על תפקודו של הנבדק בכל תחומי החיים בסביבות השונות בהן הוא מתפקד.
– למקד את מקור הקושי – מוקד קשבי או מוקד אחר.
כחלק מתהליך אבחון הפרעת הקשב והריכוז יש לשלול מקורות קושי
אחרים כגון: בעיות רפואיות, התפתחותיות, נפשיות ואחרות המצריכות תהליך טיפולי שונה.
– לבנות תוכנית טיפול מקיפה המתייחסת לתחומי התפקוד השונים המושפעים מהפרעת הקשב.

ד״ר נירה שניבאום, מומחית בנוירולוגיה והתפתחות הילד - על אבחון קשב וריכוז

אבחון קשב וריכוז לילדים

תהליך אבחון קשב וריכוז אצל ילדים

  1. איסוף מדויק של נתונים המתארים את התנהגותו ותפקודו בחברה, משפחה ובית הספר דרך שאלון הפרעת קשב וריכוז ושאלונים נוספים. השאלונים מיועדים להורה, גננת/מורה, ולילד עצמו (למתבגרים בלבד).
  2. ראיון אישי עם ההורים ע"י פסיכיאטר או נוירולוג ילדים מומחה להפרעות קשב וריכוז (בהתאם לצורך), במטרה לאסוף אינפורמציה לגבי הילד בכל תחומי החיים .
  3. כבדיקת עזר ולהרחבת התמונה נערך אבחון קשב ממוחשב – אבחון BRC  או אבחון מוקסו (MOXO), בהתאם לשיקול הרופא.
  4. בדיקה רפואית התפתחותית/ הערכה פסיכיאטרית במטרה להעריך לקות קשב וריכוז ולשלול מצבים התפתחותיים/נוירולוגיים/פסיכיאטרים אחרים היכולים להידמות להפרעה זו.
  5. סיכום התהליך: הצגת הממצאים והמלצות להמשך טיפול.
  6. דוח סיכום:  מסכם את התהליך האבחוני, הממצאים שהתקבלו, אבחנה והמלצות טיפוליות.

חשוב לדעת!

  • אבחון קשב וריכוז לוקח בחשבון מספר רחב של כלים אבחוניים.
    אין להתייחס לאף אחד
     מהכלים כמדד יחיד לקבלת אבחנה.
  • כחלק מהאבחנה חייבים להתקיים מספר קריטריונים בו זמנית המופיעים לפחות בשתיים מהמסגרות בהן פועל הילד (מסגרת לימודית/ חברתית/ ביתית) ובמשך חצי שנה לפחות.
  • בעזרת טיפול מתאים ניתן להקל על המצוקה שחווה הילד במסגרת הבית ספרית / ביתית / חברתית ולשפר משמעותית את איכות החיים.

טיפול תרופתי

טיפול נפוץ ויעיל בהתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז.
קיים מגוון תרופות בעלות תופעות לוואי שונות, הניתנות במינונים שונים ויעילות בטווחים שונים של זמנים.
חשוב להתאים את התרופה הנכונה לכל אדם.
התרופה הנפוצה ביותר היא ריטלין.

השפעת הטיפול התרופתי:

  • אפקטים מוטוריים: הפחתה בפעלתנות, בריבוי המלל ובהפרעות בכיתה. שיפור בכתיבה ובמוטוריקה העדינה.
  • אפקטים קוגניטיביים: שיפור הקשב המתמשך, ירידה במוסחות ובאימפולסיביות, עלייה בנכונות וביכולת לביצוע משימות אקדמיות.
  • אפקטים חברתיים: שיפור בדפוסי ההתנהגות כגון התפרצויות כעס וזעם, אלימות פיזית ומילולית, וכתוצאה – שיפור המעמד החברתי והיחסים במשפחה.

טיפול רגשי

טיפול רגשי הינו אמצע להוביל ולהניע שינוי במישור הרגשי, החשיבתי וההתנהגותי.
בתהליך הטיפולי הקשר האישי הנרקם באופן הדרגתי בין המטפל למטופל והתקשורת הפתוחה ביניהם, מהווה את הבסיס לתהליך טיפולי רגשי.

מטרות הטיפול הרגשי:

  • יצירת קשר ואמון בין המטופל לעצמו, ובינו למטפל.
  • הכרת העולם הפנימי של המטופל והעלאת המודעות הרגשית והאישיותית.
  • שיפור הדימוי העצמי ויצירת הערכה עצמית חיובית.
  • שיפור השליטה העצמית והארגון הפנימי (סדר במכלול הרגשות והגעה לאיזון).
  • פיתוח יכולת ההנאה ושמחת חיים.

סוגי טיפולים בהיבט הרגשי:

חשוב לדעת!

להפרעת הקשב יש גם פן חיובי, ויש להגדירה כהפרעה רק כשהיא מפריעה לאדם עצמו או לסביבתו בתחום כלשהו.

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הם בדרך כלל גם יצירתיים, רגישים, אמפתיים, אינטליגנטים, סקרנים, מצחיקים ומשעשעים, אנרגטיים, כריזמטיים, עקשנים, בעלי תושייה ויכולת אלתור, מוכנים לקחת סיכונים, בעלי דמיון, חמים, אכפתיים.

צוות צעד צעד ישמח לסייע בסוג האבחון או הטיפול המתאים לצרכי ילדיכם.

הסימנים יכולים לבוא לידי ביטוי בחוסר תשומת לב לפרטים, קושי בשמירה על קשב לאורך זמן וסיום משימות, קושי לעקוב אחר הוראות, מוסחות מגירויים, נטייה לאבד חפצים, אמפולסיביות, תנועתיות וחוסר שקט. יש חשיבות להופעתם של התסמינים ביותר ממסגרת אחת בה הילד מתפקד.
אבחון קשב כולל איסוף אינפורמציה מההורים וצוות המסגרת הלימודית דרך שאלונים, איסוף דוחות סיכום טיפול/ אבחון קודמים , שיחה מקיפה עם ההורים כדי להכיר את הילד דרכם, פגישה אבחונית של הילד עם הרופא וסיכום התהליך. לעיתים נעשה שימוש בנוסף באבחון ממוחשב (מוקסו/ BRC) כדי לתקף את האבחנה. יש חשיבות מרובה שהתהליך ייעשה ע"י איש מקצוע מנוסה, ויכלול התיחסות לכל תחומי התפקוד של הילד.
הטיפול בהפרעת קשב וריכוז מחייב התייחסות טיפולית מערכתית, הכוללת את כל המסגרות בהן מתפקד הילד (מסגרת הבית, מסגרת לימודית) לצד התייחסות טיפולית בכל התפקודים המושפעים מהפרעת הקשב. הטיפול באותם תפקודים המושפעים מהקשב הוא הקו הראשון בטיפול – טיפול בקשיים לימודים ייעשה במסגרת הוראה מתקנת (ובמידת הצורך גם באמצעות אבחון דידקטי/ פסיכודידקטי), טיפול בקשיים רגשיים ייעשה במסגרת טיפול רגשי (טיפול פסיכולוגי או תרפיה רגשית), הכולל גם הדרכה הורים וטיפול בקשיים חברתיים במסגרת קבוצות מיומנויות חברתיות. במידה ואין התקדמות בתפקודו של הילד, או שההתקדמות אינה מספקת יש לשקול עם הרופא צורך בנוסף גם בטיפול במקור של הקושי והוא הטיפול התרופתי.
לפי משרד הבריאות רק נוירולוג/ פסיכיאטר/ רופא ילדים עם הסמכה לקשב וריכוז יכולים לאבחון הפרעת קשב.
התשובה היא לא. הפרעת קשב וריכוז עלולה לגרום לקשים לימודיים אך לא מחייבת קיומה של לקות למידה.