הפרעת קשב וריכוז בילדים משפיעה על כל תחומי החיים
ילדים עם הפרעת קשב וריכוז סובלים מקשיי תפקוד בסביבות מרובות, הכוללות את הבית, בית הספר/גן וכן קשיים ביחסים בין אישיים עם הסובבים אותם – משפחה ומסגרות חברתיות.
- קשיים לימודיים – צורך בתיווך, איטיות בתפקוד/ פזיזות לעיתים על חשבון איכות הביצוע, פטפטנות, קשיי התארגנות – קושי להתארגן עם הציוד, מחברות מבולגנות.
- קשיים בוויסות התנהגותי ושליטה עצמית – יכול לבוא לידי ביטוי בסף תסכול נמוך, התפרצויות זעם, עקשנות, תנודות במצב הרוח, דימוי עצמי נמוך.
- קשיים חברתיים – דחייה חברתית, קושי ביצירת קשרים חברתיים
- תפקודים ניהוליים – קושי בתפקודי בקרה
אבחון הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
- אבחון הפרעת קשב הינו תהליך שמטרתו להעריך קיומה של הפרעת קשב (Attention Deficit Hyperactive Disorder).
- הפרעת קשב הינה הפרעה נוירופסיכיאטרית מולדת, המתאפיינת בדפוס ממושך (מעל חצי שנה) של חוסר קשב עם או בלי פעלתנות יתר ואמפולסיביות ברמה גבוהה יותר מהמצופה על פי גיל כרונולוגי או התפתחותי.
- התהליך נערך ע"י נוירולוג או פסיכיאטר בהתאם לצורך (כחלק מכלי העזר מבצעים אבחון קשב ממוחשב MOXO).
מה מטרת האבחון?
לאבחון הפרעת קשב וריכוז 3 יעדים מרכזיים:
– לקבל תמונה מלאה על תפקודו של הנבדק בכל תחומי החיים בסביבות השונות בהן הוא מתפקד.
– למקד את מקור הקושי – מוקד קשבי או מוקד אחר.
כחלק מתהליך אבחון הפרעת הקשב והריכוז יש לשלול מקורות קושי אחרים כגון: בעיות רפואיות, התפתחותיות, נפשיות ואחרות המצריכות תהליך טיפולי שונה.
– לבנות תוכנית טיפול מקיפה המתייחסת לתחומי התפקוד השונים המושפעים מהפרעת הקשב.
ד״ר נירה שניבאום, מומחית בנוירולוגיה והתפתחות הילד - על אבחון קשב וריכוז
אבחון קשב וריכוז לילדים
תהליך אבחון קשב וריכוז אצל ילדים
- איסוף מדויק של נתונים המתארים את התנהגותו ותפקודו בחברה, משפחה ובית הספר דרך שאלון הפרעת קשב וריכוז ושאלונים נוספים. השאלונים מיועדים להורה, גננת/מורה, ולילד עצמו (למתבגרים בלבד).
- ראיון אישי עם ההורים ע"י פסיכיאטר או נוירולוג ילדים מומחה להפרעות קשב וריכוז (בהתאם לצורך), במטרה לאסוף אינפורמציה לגבי הילד בכל תחומי החיים .
- כבדיקת עזר ולהרחבת התמונה נערך אבחון קשב ממוחשב – אבחון BRC או אבחון מוקסו (MOXO), בהתאם לשיקול הרופא.
- בדיקה רפואית התפתחותית/ הערכה פסיכיאטרית במטרה להעריך לקות קשב וריכוז ולשלול מצבים התפתחותיים/נוירולוגיים/פסיכיאטרים אחרים היכולים להידמות להפרעה זו.
- סיכום התהליך: הצגת הממצאים והמלצות להמשך טיפול.
- דוח סיכום: מסכם את התהליך האבחוני, הממצאים שהתקבלו, אבחנה והמלצות טיפוליות.
חשוב לדעת!
- אבחון קשב וריכוז לוקח בחשבון מספר רחב של כלים אבחוניים.
אין להתייחס לאף אחד מהכלים כמדד יחיד לקבלת אבחנה. - כחלק מהאבחנה חייבים להתקיים מספר קריטריונים בו זמנית המופיעים לפחות בשתיים מהמסגרות בהן פועל הילד (מסגרת לימודית/ חברתית/ ביתית) ובמשך חצי שנה לפחות.
- בעזרת טיפול מתאים ניתן להקל על המצוקה שחווה הילד במסגרת הבית ספרית / ביתית / חברתית ולשפר משמעותית את איכות החיים.
אסור לשכוח!
להפרעת הקשב יש גם פן חיובי, ויש להגדירה כהפרעה רק כשהיא מפריעה לאדם עצמו או לסביבתו בתחום כלשהו.
ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הם בדרך כלל גם יצירתיים, רגישים, אמפתיים, אינטליגנטים, סקרנים, מצחיקים ומשעשעים, אנרגטיים, כריזמטיים, עקשנים, בעלי תושייה ויכולת אלתור, מוכנים לקחת סיכונים, בעלי דמיון, חמים, אכפתיים.
צוות צעד צעד ישמח לסייע בסוג האבחון או הטיפול המתאים לצרכי ילדיכם.
טיפול בהפרעת קשב וריכוז בילדים
ישנם מספר עקרונות חשובים בטיפול בהפרעת קשב וריכוז בילדים:
- חשוב שהטיפול בהפרעת קשב וריכוז בילדים יהיה רב מערכתי.
- יש לקחת בחשבון את ההיבט הרפואי לצד התייחסות טיפולית לתפקודים המושפעים מהפרעת הקשב.
לרוב בעיית קשב וריכוז אינה פועלת בצורה ממוקדת, אלא כהפרעה כוללת המשפיעה על תחומי תפקוד שונים. - הטיפול חייב להתמקד בילד עצמו, משפחתו והמערכת החינוכית בה הוא נמצא (גן/ בי"ס).
טיפול תרופתי
טיפול נפוץ ויעיל בהתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז.
קיים מגוון תרופות בעלות תופעות לוואי שונות, הניתנות במינונים שונים ויעילות בטווחים שונים של זמנים.
חשוב להתאים את התרופה הנכונה לכל אדם.
התרופה הנפוצה ביותר היא ריטלין.
השפעת הטיפול התרופתי:
- אפקטים מוטוריים: הפחתה בפעלתנות, בריבוי המלל ובהפרעות בכיתה. שיפור בכתיבה ובמוטוריקה העדינה.
- אפקטים קוגניטיביים: שיפור הקשב המתמשך, ירידה במוסחות ובאימפולסיביות, עלייה בנכונות וביכולת לביצוע משימות אקדמיות.
- אפקטים חברתיים: שיפור בדפוסי ההתנהגות כגון התפרצויות כעס וזעם, אלימות פיזית ומילולית, וכתוצאה – שיפור המעמד החברתי והיחסים במשפחה.
טיפול רגשי
טיפול רגשי הינו אמצע להוביל ולהניע שינוי במישור הרגשי, החשיבתי וההתנהגותי.
בתהליך הטיפולי הקשר האישי הנרקם באופן הדרגתי בין המטפל למטופל והתקשורת הפתוחה ביניהם, מהווה את הבסיס לתהליך טיפולי רגשי.
מטרות הטיפול הרגשי:
- יצירת קשר ואמון בין המטופל לעצמו, ובינו למטפל.
- הכרת העולם הפנימי של המטופל והעלאת המודעות הרגשית והאישיותית.
- שיפור הדימוי העצמי ויצירת הערכה עצמית חיובית.
- שיפור השליטה העצמית והארגון הפנימי (סדר במכלול הרגשות והגעה לאיזון).
- פיתוח יכולת ההנאה ושמחת חיים.
סוגי טיפולים בהיבט הרגשי:
- טיפול פסיכולוגי
- טיפול קוגניטיבי – התנהגותי (CBT )
- טיפול רגשי דרך אומנויות
- הוראה מתקנת – מתן כלים להתמודדות עם הפן הלימודי.
- טיפול קלינאית תקשורת – דגש על תפקודי שפה והתארגנות שפתית.
- טיפול ריפוי בעיסוק – שם דגש על תפקודי כתיבה, הרגלי עבודה ותפקודי התארגנות.