דיסגרפיה

דיסגרפיה היא לקות למידה ספציפית, אשר מתבטאת בתהליכים הקשורים לכתיבה.
כתיבה הינה פעולה קוגניטיבית מורכבת שיש לה כמה שלבים והיא מכילה מספר מערכות קוגניטיביות ומוטוריות.

לקות למידה מסוג דיסגרפיה יכולה לפגוע בכל אחד מהשלבים.
דיסגרפיה מתבטאת בכתב בלתי קריא הקשה לקריאה, שגיאות כתיב מרובות וכתיבה מאומצת ואיטית. בניסוח שגוי של משפטים, בהימנעות מכתיבה או בשימוש בתשובות קצרות, כדי להימנע מכתיבה מרובה.

כמו כן רמת התוכן שהתלמיד מבטא בכתיבה נמוכה.

דיסגרפיה – מקור הליקוי

המקור ללקויות למידה הוא פגיעה במנגנונים נוירולוגיים, האחראים על תיפקודים שונים. מקורן של חלק מלקויות הלמידה נעוץ בגורמים גנטיים ובחלקן בשל פגיעה נוירולוגית במנגנונים העומדים בבסיס הלמידה.
הגורמים העומדים בבסיס הדיסגרפיה יכולים לנבוע מקשיים גרפו מוטוריים – חולשה בשרירי הידיים, האצבעות וחולשה בחגורת כתפיים. כמו כן, נדרש תיאום עין יד יעיל, לצורך יעילות בפעולת הכתיבה.
קשיים שפתיים ו/או דיסלקציה יכולים גם הם לבוא לידי ביטוי בשגיאות כתיב רבות או במבע לא תקין.

דיסגרפיה – תיאור קשיים

דיסגרפיה מופיעה בדרך כלל בילדות, במהלך השנים הראשונות של בית הספר היסודי, אם כי בדרך כלל יש לה בסיס מוקדם יותר.

דיסגרפיה יכולה לבוא לידי ביטוי במספר אופנים:
כתיבה:
* כתב יד בלתי קריא
* גודל אותיות לא תקין
* כתיבה בכיווניות הפוכה
* איטיות בכתיבה
* קושי בארגון הכתב
* העדר שמירה על מוסכמות הכתב (עיצוב אותיות, שמירה על רווחים ועל גבולות השורה וכדומה)
כתיב:
*קושי באיות
*שגיאות כתיב מרובות
הבעה בכתב:
* קושי בביטוי רעיונות/ ידע.
* ניסוח שגוי של משפטים ורמת תוכן נמוכה בתוצר הכתוב
* צמצום בכתיבה – כתיבת תשובות קצרות או הימנעות מכתיבה. 

טיפול בדיסגרפיה

הטיפול בדיסגרפיה מתבצע במסגרת טיפול בהוראה מתקנת ובמסגרת טיפול בריפוי בעיסוק.
מטרת התהליך הטיפולי לבנות עבור הילד תוכנית, המותאמת לכוחותיו ולקשייו. כחלק מהתהליך מקנים לילד אסטרטגיות והרגלי למידה, ההופכות את הלמידה ליעילה ועצמאית. התהליך מלווה בחיזוק המודעות העצמית וההיכרות של הילד עם יכולותיו ודרכי הלמידה שלו, חיזוק הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות שלו.

אבחון דיסגרפיה

דיסגרפיה יכולה להתגלות בשלבים שונים של שילובו של הילד במערכת הלימודית.
מסימנים בגיל הגן, דרך שלבים מאוחרים יותר, עם עליית המורכבות של הדרישות הלימודיות והעלייה ברמת הקושי.
אבחון דיסגרפיה נעשה במסגרת אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי.
מטרת האבחון לבחון קיומה של לקות הלמידה בכתיבה ולבנות תוכנית טיפולית.

חשוב לדעת

לאבחון מוקדם של ליקויי הלמידה חשיבות מכרעת בכל הקשור לסיכויי ההתמודדות!!!
חשוב להיעזר באבחון דידקטי לצורך קבלת אבחנה ברורה מהו המקור לקושי הנצפה בקריאה על מנת לתת מענה טיפולי מיטבי.

שאלות נפוצות בנושא דיסגרפיה

מוסמך לטפל בדיסגרפיה מטפל שהוכשר לטיפול בהוראה מתקנת/ לקויות למידה/ חינוך מיוחד ומרפאה בעיסוק. מטרת המטפל לבנות עבור הילד תוכנית טיפולית מותאמת ליכולותיו וקשייו.
הכתיבה הינה תהליך מורכב, הדורש מהילד שילוב של תפקודים קוגניטיביים רבים כגון המערכת השפתית, החשיבה, זיכרון לטווח ארוך, תפקודים ניהוליים וקשב לצד תפקודים מוטוריים. לילדים רבים הכתיבה הינה תהליך קשה, הם מתקשים להביע את רעיונותיהם בצורה בהירה וההבעה שלהם בכתב דלה. הוראה של אסטרטגיות ותהליכי ויסות בכתיבה אמורה לסייע לצמצם פערים בתחום זה. במידה ועל אף הוראה מתואמת הילד מתקשה להתקדם יש לערוך אבחון לבדיקת קיומה של לקות.
ניתן לאבחן קיומה של לקות למידה מהרגע שהילד נחשף לתיפקודים לימודיים, כלומר מכניסתו לביה"ס. עם זאת, בשל העובדה שקשיי למידה ניתנים להשפעה בעזרת טיפולים מתאימים, מומלץ להמתין עם האבחון לאחר מתן טיפול במסגרת הוראה מתקנת/ ריפוי בעיסוק ובחינת השפעתו. עם זאת יש לציין כי לאבחון דידקטי או אבחון פסיכודידטי הכוח לזהות את מקורם של הקשיים בתיפקודים הדידקטיים, על מנת לבנות תכנית עבודה מותאמת כבר בכתות היסוד, ולהתחיל בטיפולים הנדרשים בשלב מוקדם. ככל שהטיפול יוקדם, יעילותו גבוהה יותר ורמת התסכול של הילד בשל קשייו תקטן.