דיסקלקוליה

דיסקלקוליה מוגדרת כקושי ביכולת לרכוש מיומנויות חשבון.
אצל ילדים עם לקות בתחום זה נראה קושי בזיהוי ספרות ומספרים, בהבנת מושגי מספר פשוטים, בהבנה של רצף מספרים, תפישת כמויות וחוסר יכולת של תפיסת מספר אינטואיטיבית.
תחומים אלה גורמים לקשיים בלמידת עובדות מספריות וביצוע הליכים מתמטיים באופן אוטומטי.

דיסקלקוליה - מידע כללי

דיסקלקוליה הינה הפרעת למידה ספציפית עם ליקוי בחשבון, הכולל קשיים אפשריים באחד או ביותר מהתחומים הבאים:
-זכירה של עובדות חשבוניות.
-חישוב מדויק.
-שימוש מדויק במיומנויות מתמטיות.

באוכלוסיה מזוהים בין 6% ל- 10% כסובלים מדיסקלקוליה, אך קיים קושי להגדיר לקות זו.
מחקרים מראים על מועדות גנטית. קיימים מצבים שדיסקלקוליה מופיעה עם קשיים ולקויות נוספות: הפרעת קשב, קושי בתאום עין-יד, זיכרון חזותי מרחבי חלש ודיסלקציה.
החשיבה החשבונית מתפתחת מגיל מוקדם ביותר.
וניתן לראות תפיסה מספרית אינטואיטיבית אצל תינוקות.
זיהוי זה הוא הבסיס לחשיבה חשבונית.
בשלבים מאוחרים יותר של התפתחות התפיסה החשבונית מתערבים גורמים נוספים, כמו חרדה אשר נוטה לפגוע בחשיבה החשבונית, והפרעה בקשב ובכישוריים ניהוליים המתקשרת לקשיים במתמטיקה.
ללא כישורים ניהוליים של תיכנון, ארגון, ביצוע שני דברים בו זמנית, זיכרון עבודה, איפוק ובקרה על התוצר, קשה מאוד לעסוק במתמטיקה.

דיסקלקוליה–תיאור הקשיים

דילסלקוליה מופיעה בדרך כלל בילדות, במהלך השנים הראשונות של בית הספר היסודי, אם כי בדרך כלל יש לה בסיס מוקדם יותר.

דיסקלקוליה יכולה לבוא לידי ביטוי במספר אופנים:
בגילאי טרום בי"ס:
-קושי בתפיסת כמות.
-קושי בהבנה של רצפים (כגון: רצף מספרים בסידרה).
בגילאי בי"ס:
-קושי בהבנת מושגים מרכזיים בחשבון.
-קושי בפעולות חשבון בסיסיות (חיבור, חיסור, כפל וחילוק).
-קושי בהבנת שפה מתמטית.
-קושי בזכירה של חוקים (כגון: סדר פעולות חשבון
-קשיים בתפיסה חזותית (כגון: קושי בכיוונים)
-שימוש באסטרטגיות לא יעילות.
-קשיים בחישובים בחיי היום יום (כגון מניית עודף בחנות).

אבחון דיסקלקוליה

דיסלקציה יכולה להתגלות בשלבים שונים של שילובו של הילד במערכת הלימודית.
תהליך אבחון דילסקציה נעשה בראשית במסגרת אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי.
רק במידה ותוצאות האבחון מצביעות על לקות אפשרית בחשבון, יש להעמיק ולהרחיב לאבחון דידקטי בחשבון.
מטרת האבחון לבדוק קיומה של לקות בסיסית במתמטיקה (דיסקלקוליה).
האבחון מתמקד בבדיקת יכולות החשיבה המתמטית, רמת הידע ביסודות המתמטיקה, בביצוע חישובים ובהבנה מרחבית, בהתאם לנדרש בקבוצת הגיל.
תוצאות המבדק מסייעות לבנות לילד תוכנית טיפול אופטימלית.

טיפול בדיסקלקוליה

הטיפול בדיסקלקוליה מתבצע במסגרת טיפול בהוראה מתקנת.
במסגרת הטיפול נעשה שימוש בשיטות מגוונות של הוראה מוחשית ויצירתית, המותאמת לילד, המאפשרות הקניה של מיומנויות והרגלי למידה.
כך התלמיד לומד להתמודד עם יותר משימות ולהשקיע בהן פחות אנרגיה, הוא מסגל מיומנויות החסרות לו ומחזק את מיומנויותיו החלשות יותר, לומד כלים, טכניקות וגישות המאפשרות לו להתגבר על קשיים ולעקוף מחסומים בהם הוא נתקל בלימודיו.
המטרה המרכזית להפוך את הלמידה ליעילה ועצמאית, לחזק את תחושת המסוגלות של הילד ולאפשר לו חוויה של הצלחה.

חשוב לדעת

לאבחון מוקדם של ליקויי הלמידה חשיבות מכרעת בכל הקשור לסיכויי ההתמודדות!!!
חשוב להיעזר באבחון דידקטי לצורך קבלת אבחנה ברורה מהו המקור לקושי הנצפה בקריאה על מנת לתת מענה טיפולי מיטבי.

שאלות נפוצות בנושא דיסקלקוליה

מוסמך לטפל בדיסקלקוליה מטפל שהוכשר לטיפול בהוראה מתקנת/ לקויות למידה במוסד מוכר, ו/או עם הכשרה במסגרת חינוך מיוחד. יש חשיבות בנוסף לתת התמחות בטיפול בתחום של חשבון. מטרת המטפל לבנות עבור הילד תוכנית טיפולית מותאמת ליכולותיו וקשייו.
לאבחון דידקטי, באופן כללי, יש לפנות רק לאחר שהילד התנסה בטיפול במסגרת הוראה מתקנת ונמצא שאינו מתקדם בהתאם למצופה. מכאן שלא כל ילד עם קשיים צריך לפנות לתהליך אבחוני. באם הוחלט כי עלה הצורך לאבחון דידקטי, גם אם יש קשיים בחשבון, אין חובה באופן גורף לערוך בנוסף אבחון דידקטי בחשבון. לעיתים האבחון הדידקטי הבסיסי יכול להסביר את הקשיים בחשבון ולבנות תוכנית טיפולית מותאמת. רק במקרה ועולה חשד ללקות למידה בחשבון (דיסלקציה) יש לשקול הרחבה לאבחון דידקטי בחשבון.
קשיים בחשבון יכולים לנבוע ממקורות קושי שונים, ולהיות משניים לקושי ראשוני אחר (כגון הפרעת קשב וריכוז, קושי בתפקודים ניהוליים). מכאן שלא כל קושי בחשבון יוגדר כלקות למידה. יתרה מכך, יש לזכור כי רק אחוז מאוד נמוך יאובחן עם דיסלקציה. עם זאת עדיין אין לשלול צורך אבחוני לבניית תוכנית טיפול.